Breng uw marktpotentieel in kaart

Breng uw marktpotentieel in kaart

Welke markten hebben het grootste marktpotentieel voor wat betreft omzetgroei en/of winstmarges? En welke klantsegmenten zijn het meest aantrekkelijk binnen deze markten? In welke sectoren kunt u het beste investeren, en welke sector kunt u qua marktbewerking misschien beter links laten liggen? Probleem is dat lang niet voor elke sector cijfers over de marktomvang en de marktaantrekkelijkheid beschikbaar zijn. De experts van ICSB Marketing en Strategie bieden in dat geval uitkomst. Wij berekenen uw relevante marktpotentieel, zodat u onderbouwd de juiste commerciële investeringsbeslissingen kunt nemen.

Marktpotentieel berekenen: facts & figures combineren tot relevante inzichten

ICSB heeft veel ervaring in het achterhalen en berekenen van zowel de marktomvang als de marktvraag, juist als deze niet eenvoudig gedocumenteerd is via openbare of private instanties. Dit doen we zowel in consumenten- als in zakelijke markten. ICSB begint hierbij met het in kaart brengen van de ontwikkelingen per segment. Middels slimme deskresearch verzamelen we de gewenste facts & figures. We combineren deze data om tot een schatting van uw relevante marktomvang te komen.
marktpotentieel deliverables

Daarnaast verricht ICSB aanvullend (telefonische) interviews met spelers in uw keten, om meer inzicht te krijgen in aankoopgedrag en -motieven, bestedingspatronen, leverancierskeuze, decision making units, etc. Deze interviews geven daarmee inzicht in de marktpotentie: waarmee kan uw organisatie zich onderscheiden? Welke aspecten moeten minimaal op orde zijn? Door deze interviews te vergelijken met de huidige stand van zaken binnen uw organisatie bieden we u inzicht in welke segmenten het grootste marktpotentieel hebben.

Marktpotentieel berekend: van inzicht naar strategische focus

We confronteren vervolgens de berekende marktomvang en het marktpotentieel met de kernkwaliteiten van uw organisatie, zodat u de juiste commerciële investeringsbeslissingen kunt nemen. Hierbij geven we aan welke markten/segmenten het meest kansrijk zijn voor uw organisatie, maar ook uit welke segmenten u zich het best kan terugtrekken c.q. de investeringen kunt verkleinen. Daarnaast maken we inzichtelijk welke aanvullende competenties nodig zijn om interessante, nieuwe marktsegmenten te betreden.

Beslissingen over de strategische koers of focus van uw organisatie verschuiven hiermee van het ‘onderbuikgevoel’ naar een weloverwogen en goed onderbouwde keuze. Dit biedt u een helder toekomstbeeld en vanwege de onderbouwing van het marktpotentieel een breder draagvlak in de organisatie voor mogelijke toekomstige investeringen.

Marktpotentieel in kaart door marktstrategische experts

ICSB brengt al ruim 25 jaar het marktpotentieel in kaart voor uiteenlopende ondernemingen. In sommige gevallen vullen we dit aan met een marktverkenning of een concurrentieanalyse. ICSB is als marktonderzoekbureau lid van de MarktOnderzoek Associatie (MOA).

Spreekt dit u aan? Wilt u meer weten over de manier waarop wij mogelijk ook uw marktpotentieel kunnen berekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons via 010 – 452 86 02. Vraag naar Yousri Mandour of Loes Wevers. We kijken ernaar uit om kennis met u te maken!

Geïnteresseerd? Neem contact op met:

yousri-mandour

Drs. Yousri Mandour

Ik wil klanten los laten komen van het mentale model van waaruit ze hun business tot nu toe hebben geleid. Anders blijven ze gevangen in denken dat hooguit tot suboptimalisatie leidt. Niet genoeg om te overleven in transformerende markten en disruptive technology. Ik geloof in experimenteren met en leren van nieuwe waardeproposities.

Leer Drs. Yousri Mandour beter kennen
loes-wevers

Loes Wevers MSc

Om als organisatie écht klaar te zijn voor de toekomst, is meer vereist dan een omslag van productgericht naar klantgericht. Zicht op de huidige markt en heldere toekomstscenario’s vormen het startpunt voor kritische en scherpe keuzes. Zo zorg je vandaag en morgen voor de grootste waardecreatie voor je klanten en stakeholders.

Leer Loes Wevers MSc beter kennen