Focusgroep onderzoek – inzicht in meningen en motivaties

Focusgroep onderzoek – inzicht in meningen en motivaties

Onderzoek onder uw doelgroep kan op vele manieren plaatsvinden. Bij een focusgroep onderzoek (groepsdiscussie) wordt een groep klanten – of prospects, of leden, of relaties – uitgenodigd om over een afgebakend aantal onderwerpen van gedachten te wisselen. Deze onderzoeksmethode is uitermate geschikt voor het achterhalen van beweegredenen en motivaties van vertoond gedrag. Maar ook bij het in kaart brengen van het beeld dat klanten hebben bij een organisatie, haar producten en haar dienstverlening. Focusgroepen kunnen ook onderdeel uitmaken van een klantenpanel, dat op periodieke wijze de klanten (of leden) van uw organisatie consulteert.

focusgroep onderzoek ICSB

Focusgroep onderzoek – hoe krijg ik mijn doelgroep aan tafel?

Een focusgroep bestaat niet uit willekeurig geselecteerde deelnemers. Alle deelnemers aan een focusgroep worden gericht uitgezocht, gebaseerd op hun betrokkenheid bij het onderwerp.

ICSB heeft uitgebreide ervaring om uiteenlopende doelgroepen aan tafel te krijgen. Of het nu chirurgen, agrariërs, accountants, huurders van woningcorporaties, huisartsen of een andere doelgroep betreft. U kunt de werving van de deelnemers met een gerust hart aan ons overlaten. We passen ons hierbij zoveel mogelijk aan de voorkeuren van de doelgroep aan qua locatie en tijdstip van het focusgroep onderzoek. Mocht het onmogelijk blijken om een zeer specifieke doelgroep te werven voor een focusgroep, dan biedt ICSB altijd de mogelijkheden tot individuele diepte-interviews of een online focusgroep aan.

Laat uw focusgroep onderzoek verzorgen door marketing experts

Waarom zou u de organisatie van uw focusgroep onderzoek uitbesteden aan ICSB Marketing en Strategie? De effectiviteit van een focusgroep wordt sterk bepaald door de scherpte van de onderzoeksvraag. De gespreksleiders van ICSB hebben ruime ervaring als (marketing)adviseurs in uiteenlopende organisaties, zodat zij u kunnen helpen bij het aanscherpen van de vraag. Zij kunnen als geen ander inschatten hoe de resultaten van uw focusgroep onderzoek vertaald kunnen worden in concrete beleidsacties binnen uw organisatie.

Een goed onderzoeksresultaat wordt daarnaast in grote mate bepaald door de kwaliteit van de gespreksleider. Wij beschikken over ervaren gespreksleiders die als geen ander het principe van de ‘invisible hand’ beheersen. Zonder dat zij aanwezig lijken te zijn in de discussie zorgen zij ervoor dat alle beweegredenen, motivaties en attitudes van de deelnemers aan bod komen. Zij zorgen voor de juiste diepgang in de focusgroep, zodat u erop gerust kunt zijn dat al uw onderzoeksvragen goed beantwoord worden. Daarbij betrekken ze, door het gebruik van diverse werkvormen, alle deelnemers – ook diegene die minder geneigd zijn hun stempel te drukken – actief bij de discussie. Het gebruik van werkvormen tijdens focusgroep onderzoek bevordert onderlinge interactie tussen deelnemers en maakt het voor de deelnemers leuk om deel te nemen aan de focusgroep.

focusgroep onderzoek icons1

focusgroep onderzoek icons2

 

Spreekt dit u aan? Wilt u meer weten over de manier waarop wij mogelijk ook uw focusgroep onderzoek kunnen begeleiden en uitvoeren voor uw specifieke situatie? Download dan onderstaande PDF of neem vrijblijvend contact met ons via 010 – 452 86 02. Vraag naar Marleen Bekkers of Dorien van der Heijden. We kijken ernaar uit om kennis met u te maken!

Download

Geïnteresseerd? Neem contact op met:

Drs. Dorien van der Heijden

Ook voor organisaties geldt ‘survival of the fittest’. Dit vraagt om denken vanuit de toekomst naar nu, een blik naar buiten, het loslaten van vaste denkwijzen. Bestaande structuren aanpakken en businessmodellen ter discussie stellen. Mijn uitdaging is samen met klanten stapsgewijs te werken aan het ‘fit’ blijven voor de toekomst.

Leer Drs. Dorien van der Heijden beter kennen

Drs. Marleen Bekkers

Ik vind het heerlijk professionals - in de zorg & welzijn, accountants of ingenieurs - een stapje op weg te helpen in hun marktgerichte attitude. Om niet alleen hun eigen vak uitstekend te doen, maar ook altijd de klant op het netvlies te houden. Ik wil dat ze nooit meer vergeten de drijfveren en behoeften van hun klanten mee te wegen.

Leer Drs. Marleen Bekkers beter kennen

Relevante klantcases