Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen

Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen

De 3e volledig herziene editie van deze bestseller (meer dan 15.000 exemplaren verkocht) biedt een overzicht van de belangrijkste marketing- en strategiemodellen, die u helpen in een kort tijdsbestek tot een betere strategie te komen.


BESTEL NU

De 3e volledig herziene editie van onze bestseller marketing- en strategiemodellen is uit! Marleen Bekkers en Yousri Mandour hebben het boek goed onderhanden genomen en uitgebreid met een extra deel waarin de hedendaagse integrale aanpak van strategieontwikkeling met businessmodellen centraal staat. Daarnaast is deze editie voorzien van talloze actuele praktijkvoorbeelden en een fors aantal nieuwe modellen.

Het boek is geschreven voor managers die op zoek zijn naar een effectievere invulling van het proces van marketingplanning en strategievorming en in een kort tijdsbestek de essentie van de gezaghebbende modellen uit de marketing- en strategieliteratuur willen doorgronden.

Shortlist Strategisch Denken

In het FD van 21 mei worden 4 ‘must reads’ over strategisch denken aangeraden. ‘Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen’ wordt daar op het lijstje gezet naast onder meer Mintzberg.

Wanneer je met collega’s brainstormt over de nieuwe marketing- of bedrijfsstrategie, is het immers fijn dat je kan terugvallen op beproefde modellen, zodat je geen belangrijke zaken over het hoofd ziet en het proces zo gestructureerd mogelijk verloopt. Maar het is niet altijd eenvoudig om deze modellen te vertalen naar uw eigen situatie.

3e editie marketing- en strategiemodellen

Deze 3e volledig herziene druk biedt je een unieke mix van klassieke, beproefde modellen en recente, baanbrekende modellen, die zo zijn beschreven dat je er direct mee aan de slag kan. Want uiteindelijk wil je toch gewoon de strategische denkbeelden kunnen vertalen naar de praktijk van alledag en zo je eigen organisatie sterker maken. Onderstaand kun je interactieve worksheets en checklists van de modellen downloaden. Zo wordt het leven nog gemakkelijker.

Deze 3e herziene editie is uitgebreid met een extra deel, waarin de hedendaagse integrale aanpak van strategieontwikkeling met businessmodellen centraal staat. Daarnaast is deze editie voorzien van talloze actuele praktijkvoorbeelden en de volgende nieuwe modellen:

  • Business Model Canvas en waardepropositie ontwerp
  • Businessmodelwiel
  • Service Design Thinking
  • OGSM (Objectives, Goals, Strategy, Measures)
  • Lean Startup Method

Yousri Mandour en Marleen Bekkers zijn beiden partner bij ICSB Marketing en Strategie. Zij hebben jarenlange ervaring met de totstandkoming en implementatie van succesvolle strategieën voor organisaties in de profit en non-profit sector.

In het boek worden alle stappen van het strategische marketingplanningsproces afgedekt, van het strategisch startpunt tot en met de evaluatie en control.

Per marketing- of strategiemodel is aangegeven:

  • Waar in het planningsproces het model in te zetten is.
  • Wat de kerngedachte van het model is.
  • Welke stappen u moet doorlopen om het model in uw eigen situatie toe te passen.
  • Wat de beperkingen van het model zijn.

De 3e herziene editie van ‘Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen’ kunt u hier online bestellen.

Recensie ‘Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen’:
“Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen’ beschrijft de meest voorkomende modellen op een heldere manier. Naast sprekende voorbeelden bevat het boek ook een opsomming van de beperkingen van de modellen. Dit maakt het boek praktisch. Het dwingt de lezer tot nadenken. Modellen worden daardoor weer een instrument en geen doel op zich. De link naar de website is meer dan handig. Je kunt daar de figuren, worksheets, vragenlijsten en checklists downloaden. Hierdoor is het direct toepasbaar. Het boek verwijst regelmatig naar andere modellen om deze te combineren en zo te komen tot een beter of vollediger inzicht.

Ik begrijp heel goed waarom de uitgever dit boek een ouderwetse harde kaft heeft gegeven. Dit is geen boek dat in je boekenkast blijft staan. Dit boek zal ik vaak raadplegen maar nog veel vaker uitlenen. Want naast een opfrissing geeft het je de juiste duw in een andere richting. En dat geeft soms weer een andere kijk op datgene waar je mee bezig bent.”

Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen’ kunt u hier online bestellen.

Onderstaand kunt u het inkijkexemplaar downloaden.

Download

Download worksheets en figuren van de volgende modellen:

Geïnteresseerd? Neem contact op met:

yousri-mandour

Drs. Yousri Mandour

Ik wil klanten los laten komen van het mentale model van waaruit ze hun business tot nu toe hebben geleid. Anders blijven ze gevangen in denken dat hooguit tot suboptimalisatie leidt. Niet genoeg om te overleven in transformerende markten en disruptive technology. Ik geloof in experimenteren met en leren van nieuwe waardeproposities.

Leer Drs. Yousri Mandour beter kennen
ICSB-Marleen-Bekkers-3

Drs. Marleen Bekkers

Ik vind het heerlijk professionals - in de zorg & welzijn, accountants of ingenieurs - een stapje op weg te helpen in hun marktgerichte attitude. Om niet alleen hun eigen vak uitstekend te doen, maar ook altijd de klant op het netvlies te houden. Ik wil dat ze nooit meer vergeten de drijfveren en behoeften van hun klanten mee te wegen.

Leer Drs. Marleen Bekkers beter kennen