1.4 Het Unbundling-model

1.4 Het Unbundling-model

Ga hier direct aan de slag met de belangrijkste marketing- en strategiemodellen, die u helpen in een kort tijdsbestek tot een betere strategie te komen.

Een businesmodel is het mechanisme waarmee / de manier waarop een onderneming omzet en winst probeert te genereren. Het is als het ware een samenvatting van hoe een bedrijf haar klanten wil bedienen. Het omvat zowel de strategie als de uitvoering.

Door de opkomst van het Internet in de jaren negentig is een groot aantal nieuwe businessmodels ontstaan; ze waren helaas niet allemaal even goed doordacht, gezien de faillissementen van vele dot-coms. Elk nieuw businessmodel is erop gericht het bedrijf een langdurig concurrentievoordeel te verschaffen. Maar de tijden veranderen snel, waardoor ieder bedrijf genoodzaakt is regelmatig zijn businessmodel door te lopen. Een uiterst nuttig hulpmiddel hiervoor is het Unbundling-model van Hagel & Singer.

Bent u in het bezit van het boek Marketing- en strategiemodellen? Dan kunt u hieronder de figuren en de excelsheet van het Ashridge-missiemodel downloaden (zipfile).

Geïnteresseerd? Neem contact op met:

yousri-mandour

Drs. Yousri Mandour

Ik wil klanten los laten komen van het mentale model van waaruit ze hun business tot nu toe hebben geleid. Anders blijven ze gevangen in denken dat hooguit tot suboptimalisatie leidt. Niet genoeg om te overleven in transformerende markten en disruptive technology. Ik geloof in experimenteren met en leren van nieuwe waardeproposities.

Leer Drs. Yousri Mandour beter kennen