3.2 De Value Chain van Porter

3.2 De Value Chain van Porter

Ga hier direct aan de slag met de belangrijkste marketing- en strategiemodellen, die u helpen in een kort tijdsbestek tot een betere strategie te komen.

Michael Porter heeft niet alleen het Vijfkrachtenmodel ontwikkeld, maar is ook de geestelijk vader van de Value Chain. Dit model beschrijft de activiteiten die een organisatie verricht en brengt deze in verband met de concurrentiepositie die zij inneemt. Naast een analysemethode om concurrentievoordelen en nadelen te identificeren, is de Value Chain ook een belangrijk instrument voor het vinden van manieren om meer klantenwaarde te creëren.

In het boek is stap voor stap uitgelegd hoe u de Value Chain voor uw eigen organisatie in kaart brengt. Ook biedt het boek een concrete case waarin de Value Chain voor een dienstverlenende organisatie (in plaats van een producerende organisatie) is samengesteld.

Bent u in het bezit van het boek Marketing- en strategiemodellen? Dan kunt u hieronder de figuren en de excelsheet van het Ashridge-missiemodel downloaden (zipfile).

Geïnteresseerd? Neem contact op met:

yousri-mandour

Drs. Yousri Mandour

Ik wil klanten los laten komen van het mentale model van waaruit ze hun business tot nu toe hebben geleid. Anders blijven ze gevangen in denken dat hooguit tot suboptimalisatie leidt. Niet genoeg om te overleven in transformerende markten en disruptive technology. Ik geloof in experimenteren met en leren van nieuwe waardeproposities.

Leer Drs. Yousri Mandour beter kennen