4.1 De SWOT-analyse

4.1 De SWOT-analyse

Ga hier direct aan de slag met de belangrijkste marketing- en strategiemodellen, die u helpen in een kort tijdsbestek tot een betere strategie te komen.

De SWOT(Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats)-analyse is een raamwerk waarmee een organisatie zichzelf en de omgeving waarin zij opereert beter kan begrijpen en beheersen. Met dit model worden op een overzichtelijke manier grote hoeveelheden interne en externe gegevens ge?nventariseerd. Met deze informatie kunnen de belangrijkste bedrijfsissues in een kort tijdsbestek worden bepaald. Het is een beproefde en effectieve methode om tot goede strategische aanbevelingen voor de toekomst te komen. In het marketing- en strategiemodellen boek vindt u een uitgebreide beschrijving van de “10 geboden” voor een professionele SWOT-analyse. Zo voorkomt u dat uw SWOT-model gevrijwaard blijft van de meestgemaakte fouten in de praktijk.

Wat kunt u met de worksheet van de SWOT-analyse? 
Wanneer u de 10 geboden voor de SWOT-analyse heeft opgevolgd wilt u voor uw plan de confrontatiematrix opmaken. Dit is nu makkelijker dan ooit met deze tailor made SWOT-worksheet. De worksheet vraagt u naar uw 4 belangrijkste sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen en helpt u deze te combineren tot strategische issues. Uniek in de worksheet is dat u per item binnen de SWOT het belang en de impact ervan kunt invoeren. De issues worden vervolgens apart gepresenteerd en de worksheet nodigt u uit deze met strategische opties te adresseren. Deze worksheet bespaart u al snel een dag analyse- en schrijfwerk in uw rapport.
Behoefte aan professionele ondersteuning bij het samenstellen van uw SWOT-analyse? Bel naar ICSB (010-4528602) en vraag naar Yousri Mandour of Marleen Bekkers.

Bent u in het bezit van het boek Marketing- en strategiemodellen? Dan kunt u hieronder de figuren en de excelsheet van het Ashridge-missiemodel downloaden (zipfile).

Geïnteresseerd? Neem contact op met:

yousri-mandour

Drs. Yousri Mandour

Ik wil klanten los laten komen van het mentale model van waaruit ze hun business tot nu toe hebben geleid. Anders blijven ze gevangen in denken dat hooguit tot suboptimalisatie leidt. Niet genoeg om te overleven in transformerende markten en disruptive technology. Ik geloof in experimenteren met en leren van nieuwe waardeproposities.

Leer Drs. Yousri Mandour beter kennen