4.2 De SPACE-matrix

4.2 De SPACE-matrix

Ga hier direct aan de slag met de belangrijkste marketing- en strategiemodellen, die u helpen in een kort tijdsbestek tot een betere strategie te komen.

Om de omgeving te analyseren en concurrentiekracht van een organisatie te bepalen is een breed scala aan management modellen te gebruiken. Veel gehanteerde benaderingen in dit kader zijn de BCG-Matrix en de General Electric (of MABA)-analyse. Bij deze portfoliomodellen worden twee dimensies in ogenschouw genomen: de aantrekkelijkheid van de bedrijfstak en het vermogen van de organisatie in haar markt(en) te concurreren. De relatief onbekende Strategic Position and Action Evaluation(SPACE)-matrix van Rowe doet hier een schepje bovenop door twee dimensies toe te voegen: de turbulentie van de bedrijfstak en de financiële slagkracht van de organisatie.

Wat kunt u met de worksheet van de SPACE-matrix? 
Deze worksheet laat u een aantal sleutelfactoren beantwoorden, verdeeld over 4 strategische dimensies. Het geeft u een advies over uw strategische opstelling en de opties die hierbij passen.

Bent u in het bezit van het boek Marketing- en strategiemodellen? Dan kunt u hieronder de figuren en de excelsheet van het Ashridge-missiemodel downloaden (zipfile).

Geïnteresseerd? Neem contact op met:

yousri-mandour

Drs. Yousri Mandour

Ik wil klanten los laten komen van het mentale model van waaruit ze hun business tot nu toe hebben geleid. Anders blijven ze gevangen in denken dat hooguit tot suboptimalisatie leidt. Niet genoeg om te overleven in transformerende markten en disruptive technology. Ik geloof in experimenteren met en leren van nieuwe waardeproposities.

Leer Drs. Yousri Mandour beter kennen