5.1 Drie generieke strategieën van Porter

5.1 Drie generieke strategieën van Porter

Ga hier direct aan de slag met de belangrijkste marketing- en strategiemodellen, die u helpen in een kort tijdsbestek tot een betere strategie te komen.

Michael Porter gaat ervanuit dat succes alleen behaald wordt door bedrijven die zich op een unieke wijze weten te onderscheiden van hun concurrenten. Dit kan door een uniek aanbod op de markt te brengen, of door een unieke benadering van de markt. Uit de praktijk blijken drie bronnen van concurrentievoordeel te bestaan: kostenleiderschap, differentiatie en focus.

Wat kunt u met de worksheet van dit model?
Vul de vragenlijst van deze worksheet in te weten te komen of u “stuck in the middle” bent of dat uw organisatie een heldere strategische koers vaart. In de grafiek worden uw scores grafisch weergegeven. In het boek kunt u nader kennis maken met de toepassing van de drie generieke strategieën.

Bent u in het bezit van het boek Marketing- en strategiemodellen? Dan kunt u hieronder de figuren en de excelsheet van het Ashridge-missiemodel downloaden (zipfile).

Geïnteresseerd? Neem contact op met:

yousri-mandour

Drs. Yousri Mandour

Ik wil klanten los laten komen van het mentale model van waaruit ze hun business tot nu toe hebben geleid. Anders blijven ze gevangen in denken dat hooguit tot suboptimalisatie leidt. Niet genoeg om te overleven in transformerende markten en disruptive technology. Ik geloof in experimenteren met en leren van nieuwe waardeproposities.

Leer Drs. Yousri Mandour beter kennen