5.4 Blue Ocean Strategy

5.4 Blue Ocean Strategy

Ga hier direct aan de slag met de belangrijkste marketing- en strategiemodellen, die u helpen in een kort tijdsbestek tot een betere strategie te komen.

Met het concept van Blue Ocean Strategy wordt verwezen naar het verleggen van de focus van managers naar maagdelijke, onontgonnen markten: de zogenaamde blue oceans. Dit in plaats van de huidige focus op het strijden met gekende concurrenten om enkele procentpunten marktaandeel in de bloedrode oceaan van bestaande markten: de red oceans. Blue Ocean Strategy is eerder een strategisch raamwerk, met modellen, processen, methodes en principes dan een eigen model op zich. Het biedt daarmee uitstekende handvatten om op een frisse, creatieve manier een groeistrategie voor uw organisatie te ontwikkelen.

Wat kunt u met de worksheet van dit model?
Hieronder vindt u een worksheet waarmee u uw eigen strategy canvas kunt samenstellen. Ook heeft u de mogelijkheid om via de principes van het ‘four actions framework’ uw bestaande strategy canvas aan te passen en daarmee een afwijkende value curve te creëren.

Bent u in het bezit van het boek Marketing- en strategiemodellen? Dan kunt u hieronder de figuren en de excelsheet van het Ashridge-missiemodel downloaden (zipfile).

Geïnteresseerd? Neem contact op met:

yousri-mandour

Drs. Yousri Mandour

Ik wil klanten los laten komen van het mentale model van waaruit ze hun business tot nu toe hebben geleid. Anders blijven ze gevangen in denken dat hooguit tot suboptimalisatie leidt. Niet genoeg om te overleven in transformerende markten en disruptive technology. Ik geloof in experimenteren met en leren van nieuwe waardeproposities.

Leer Drs. Yousri Mandour beter kennen