5.5 Portfoliostrategieën: BCG- en GE-matrix

5.5 Portfoliostrategieën: BCG- en GE-matrix

Ga hier direct aan de slag met de belangrijkste marketing- en strategiemodellen, die u helpen in een kort tijdsbestek tot een betere strategie te komen.

Het strategische doel van een portfolio-analyse is om de gelimiteerde kasgelden toe te wijzen aan de verschillende divisies om hiermee de winstgevendheid van de gehele organisatie te maximaliseren. Organisaties hebben anno 2005 nog altijd de grootst mogelijke moeite om portefeuilles te beheren en synergieën te creëren. Wel bestaan er sturende algemene modellen. In dit boek wordt de Boston Consulting Group matrix, beter bekend als de BCG-matrix belicht en de MABA analyse, ook bekend als de GE-matrix.

Wat kunt u met de worksheet van de GE-matrix? 
Door uw Product Markt Combinaties (PMC’s) op marktaantrekkelijkheid en op bedrijfsaantrekkelijkheid te beoordelen wordt duidelijk in welke Strategische Business Units (SBU’s) u moet investeren dan wel desinvesteren en hoe u uw positie op de markt voor elke specifieke SBU kunt verbeteren.

Bent u in het bezit van het boek Marketing- en strategiemodellen? Dan kunt u hieronder de figuren en de excelsheet van het Ashridge-missiemodel downloaden (zipfile).

Geïnteresseerd? Neem contact op met:

yousri-mandour

Drs. Yousri Mandour

Ik wil klanten los laten komen van het mentale model van waaruit ze hun business tot nu toe hebben geleid. Anders blijven ze gevangen in denken dat hooguit tot suboptimalisatie leidt. Niet genoeg om te overleven in transformerende markten en disruptive technology. Ik geloof in experimenteren met en leren van nieuwe waardeproposities.

Leer Drs. Yousri Mandour beter kennen