6.1 Het SDP-Model

6.1 Het SDP-Model

Ga hier direct aan de slag met de belangrijkste marketing- en strategiemodellen, die u helpen in een kort tijdsbestek tot een betere strategie te komen.

Als uw bedrijf handelt vanuit het marketingconcept neemt u de wensen en gedragingen van potentiele klanten als uitgangspunt voor uw marketingbeleid: u verdeelt de markt in segmenten en kiest vervolgens welke segmenten uw organisatie wilt bedienen (doelmarkten). Dan ontbreekt alleen nog een duidelijk positionering: hoe wilt u overkomen bij de doelmarkt, welke plaats wil uw organisatie innemen ten opzichte van uw concurrenten. Het SDP-model biedt uitkomst.

Wat kunt u met de worksheet van het SDP-model?
Met uw positionering probeert u een gunstig plaatsje te veroveren in de gedachtenwereld van de klant. Welk beeld hebben uw (potentiële) klanten van uw organisatie (en van uw producten en diensten)? Hoe komt u over bij uw klanten in vergelijking tot de concurrenten? Maak voor uw eigen onderneming een positioneringsgrafiek, zodat u op bovenstaande vragen een antwoord heeft. In het boek vindt u uitgebreide beschrijvingen van methoden & technieken voor segmentatie, doelmarktbepaling en positionering.

Bent u in het bezit van het boek Marketing- en strategiemodellen? Dan kunt u hieronder de figuren en de excelsheet van het Ashridge-missiemodel downloaden (zipfile).

Geïnteresseerd? Neem contact op met:

yousri-mandour

Drs. Yousri Mandour

Ik wil klanten los laten komen van het mentale model van waaruit ze hun business tot nu toe hebben geleid. Anders blijven ze gevangen in denken dat hooguit tot suboptimalisatie leidt. Niet genoeg om te overleven in transformerende markten en disruptive technology. Ik geloof in experimenteren met en leren van nieuwe waardeproposities.

Leer Drs. Yousri Mandour beter kennen