Naar het nieuwe normaal: tussen oud en nieuw zit onzekerheid en ruimte

Naar het nieuwe normaal: tussen oud en nieuw zit onzekerheid en ruimte

Op het pad richting ‘Het Nieuwe Normaal’ spreken we vaak over de ‘Ist’- en ‘Soll’-situatie. We zien daarbij over het hoofd dat hiertussen de in-between of liminale fase zit. De periode waarin je de overgang maakt van oud naar nieuw – een periode van ongemak, onzekerheid, zoeken en ontdekken. En vooral een periode met hoogte- en dieptepunten. Denk maar terug aan je eigen pubertijd. In de storm van het Corona-virus zijn we hier allemaal middenin gegooid: we weten dat we niet terug kunnen naar hoe het was, hoe graag we dat misschien ook willen. En tegelijkertijd zijn de nieuwe marktomstandigheden, na afloop van deze crisis, nog in nevelen gehuld. We moeten dus als een acrobaat de eerste trapeze loslaten terwijl we de volgende trapeze nog niet kunnen aanraken. De liminale fase is spannend en ongemakkelijk: we zijn onzeker of we het goed doen, medewerkers willen duidelijkheid, klanten merken verandering, we moeten nieuwe verbindingen leggen. Het positieve is dat we ons los maken van het oude normaal. Beslissingen en proposities, die gisteren ondenkbaar waren, zijn opeens mogelijk. Ook het gevoel dat je volop in de liminale fase zit? Hoe probeer je de kracht ervan te benutten?

Wij denken graag bij een virtuele kop koffie vrijblijvend met u mee over dit ‘vooruitblikken in de fasen’ om uw organisatie gezond en versterkt naar het nieuwe normaal te loodsen.

Geef ons een seintje op info@icsb.nl of bel ons op 010/452 86 02

Geïnteresseerd? Neem contact op met:

Drs. Kris Brees

Er wordt gedacht dat marketing strategie het speelveld is voor Coke, Apple en Nike. Ik weet dat de uitdagingen pittiger zijn en er véél meer te winnen is in B2B. En nog meer in not-for-profit. Want marketing strategie gaat niet om commercials, maar om de aansluiting tussen organisatie en buitenwereld. En de vertaling naar actie.

Leer Drs. Kris Brees beter kennen

Drs. Dorien van der Heijden

Ook voor organisaties geldt ‘survival of the fittest’. Dit vraagt om denken vanuit de toekomst naar nu, een blik naar buiten, het loslaten van vaste denkwijzen. Bestaande structuren aanpakken en businessmodellen ter discussie stellen. Mijn uitdaging is samen met klanten stapsgewijs te werken aan het ‘fit’ blijven voor de toekomst.

Leer Drs. Dorien van der Heijden beter kennen

Drs. Yousri Mandour

Ik wil klanten los laten komen van het mentale model van waaruit ze hun business tot nu toe hebben geleid. Anders blijven ze gevangen in denken dat hooguit tot suboptimalisatie leidt. Niet genoeg om te overleven in transformerende markten en disruptive technology. Ik geloof in experimenteren met en leren van nieuwe waardeproposities.

Leer Drs. Yousri Mandour beter kennen