Situatie

Westland Infra geniet in het Westland ruime bekendheid als een betrouwbare beheerder van het energienet en energietransporteur voor gezinnen, landbouwers en bedrijven. Westland Infra maakt samen met zusterbedrijven Anexo en Capturam deel uit van de Juva holding. Waarbij Anexo de commerciële tak is die zich niet beperkt tot het Westland. En Capturam opgericht is als verkenner en aanjager van de energietransitie in het Westland.

Uitdaging

Een merkenkluwen dat deels historisch zo gegroeid is en deels (door wettelijke onverenigbaarheden) bewust gekozen. Maar waarbij 4 merken deels dezelfde klanten, geografisch gebieden en diensten dekken en deels verschillende. Met een bedrijfsdoel, werkwijze en stijl die onderling ook deels verschillen.

Hoe ga je daar als erg technisch gerichte groep mee om? Wat is een wenselijke verhouding tussen de verschillende merken? Wat is de rol van elk merk en welke positionering hoort daarbij? En tot slot: hoe ga je die gewenste positioneringen vertalen naar een realistische sales- en marketingaanpak?

Aanpak

De uitgangssituatie heeft alles in zich om op termijn uit te groeien tot een ‘wij – zij’ tussen de verschillende bedrijven binnen de groep. Dit was nadrukkelijk niet de bedoeling: Juva zoekt juist de kracht van de synergie tussen de verschillende dochterbedrijven en binnen het merkportfolio. Het team dat in werksessies tot inzichten en besluiten zou komen, werd dan ook zo samengesteld dat het de breedte van de activiteiten dekte. Van Juva directie over HR en communicatie tot de directeuren van de verschillende dochterbedrijven. ICSB begeleide dit sterk gemengd team in een beperkt aantal intensieve werksessies. Soms sterk analytisch en rationeel, dan weer met projectietechnieken, storytelling en analogieën.

Resultaat

Het team zit op één lijn en kan met één stem intern en extern uitdragen welke keuzes er gemaakt zijn voor de verhouding van de merken tot elkaar. Ze kunnen allen vol trots de positionering van ‘hun’ merk (of merken) toelichten. Marketingcommunicatieplannen en salesplannen zijn vrijwel onmiddellijk in gang gezet. Het merkenkluwen, dat als een monster van Lochness elk kwartaal wel eens zijn kop opstak is ontward.

Fred Binnekamp, algemeen directeur Juva, over de samenwerking:

Als netwerkbedrijf zitten we in een onmogelijke balans tussen wat we wettelijk moeten en mogen. Onze bewegingsvrijheid ten aanzien van het merkenbeleid ligt aan banden. Kris heeft ons door de mogelijkheden, die er wel degelijk zijn, op een prettige en speelse manier meegenomen naar een resultaat waar we nu mee verder kunnen.

Nicolette van Veen, Manager Marketing en Communicatie, over de samenwerking:

Kris heeft ons in een paar workshops deskundig naar een bruikbaar resultaat geloodst. Nadat Kris ons pand heeft verlaten, bezigen wij ons Managementteam nog steeds de mooie Vlaamse uitspraken: 'Dit is de eerste worp' en 'we lopen in een andere piste'. Hoe mooi is dat?

Deel deze pagina