iCasting.com heeft de ambitie om met zijn vernieuwende businessmodel de traditionele castingmarkt te ontwrichten door de bestaande inefficiënties in de wijze waarop talenten en opdrachtgevers elkaar vinden op te heffen. Talenten worden via de bestaande kanalen geconfronteerd met hoge bemiddelingskosten voor boekingsbureaus en intransparante en trage boekingsprocessen. iCasting wil voorgoed een einde maken aan deze praktijk door direct contact tussen opdrachtgevers en talenten te faciliteren. iCasting brengt geen bemiddelingskosten in rekening, maar slechts een bedrag van 10 euro per zoekopdracht. Om de drempel voor opdrachtgevers te verlagen, werkt de start-up op no cure, no pay-basis.

ICSB Marketing en Strategie heeft onderzoek uitgevoerd naar het marktpotentieel van iCasting.com op de Nederlandse markt. Doel van de marktverkenning was het berekenen van de omvang van zowel de huidige professionele markt van castingdiensten als het maken van een onderbouwde inschatting van de potentiële markt naar castingdiensten vanaf het moment dat iCasting.com actief wordt in de markt.

Het marktpotentieel is in kaart gebracht door alle deelmarkten waarbinnen iCasting.com haar diensten wil aanbieden, zoals acteurs, modellen, figuranten, hostessen, muzikanten, dansers, promotiemedewerkers, etc. getalmatig in kaart te brengen. Het marktpotentieel is door ICSB inzichtelijk gemaakt door de inzet van expert-interviews, interviews met bestaande aanbieders in de deelmarkten en uitgebreid online desk research.

Marktpotentieel - website iCasting

Het onderzoek bevestigde het vermoeden dat er een enorme, onontgonnen talentenvoorraad in Nederland is. Het maktpotentieel maakte cijfermatig inzichtelijk dat er ongeveer 400.000 potentiële gebruikers rondlopen voor de dienstverlening van iCasting. Deze positieve uitkomst van het berekende marktpotentieel was een bevestiging voor de oprichters van iCasting (Erik Schuckink Kool en Robin Bravenboer) om het nieuwe concept te introduceren op de Nederlandse markt. Vanwege de gemakkelijke schaalbaarheid van het model wordt nu al gekeken naar internationale expansie van iCasting naar Engeland, Turkije en de Verenigde Staten.

ICSB is trots op met de berekening van het marktpotentieel van dit disruptieve businessmodel een bijdrage te hebben kunnen leveren aan wat in de nabije toekomst mogelijk de Uber of Booking.com van de castingmarkt zou kunnen worden.IFrame

Erik Schuckink Kool, mede-oprichter van iCasting.com

Ik was als student van de EUR al erg onder de indruk van Mandour & Peelen en dat hebben ze wederom bewezen! Erg blij met de pragmatische aanpak van ICSB bij het onderzoek maar zeker ook als strategisch klankbord van het businessmodel.