Sorbo is in Nederland sinds jaar en dag een bekend merk voor schoonmaakproducten in huis. Sorbo schakelde ICSB in om actuele consumer insights te verzamelen over schoonmaken in het algemeen en de beleving van Sorbo in het bijzonder. Daarnaast had Sorbo de wens de ontwikkelde brand key in de markt te toetsen. ICSB voerde hiervoor een kwalitatief onderzoek uit, bestaande uit de Afbeeldingsresultaat voor sorbo nedac
volgende onderdelen:

  1. Domein ‘schoonmaken in en rondom huis’ in kaart brengen
  2. Inzicht in de huidige en mogelijke positie van het merk Sorbo binnen het schoonmaakdomein
  3. Inzicht in de brand stretch: welke rol zou Sorbo in de toekomst kunnen spelen in de (schoonmaak)markt?

 

Met klantsafari’s en contextmapping (via een mobiele app) zijn de gewenste consumer insights verzameld.

Klantsafari’s: een (letterlijk) kijkje in de keuken

Tijdens de klantsafari’s liepen we mee met consumenten in hun eigen huiselijke omgeving, waarbij we hen interviewden over schoonmaken in het huis. Is er nog een vaste poetsdag? Wat is de beleving voor, tijdens en na het schoonmaken? Welke taken horen wel of niet tot het schoonmaken? En welke hulpmiddelen gebruiken zij hierbij? Hierbij liepen we het gehele huis door: welke schoonmaakproducten staan er in het keukenkastje, in de opbergkast of onder de trap? En waar worden deze producten gekocht?

 

Contextmapping met een mobiele applicatie

Klantsafari’s zijn zeer geschikt voor het verkrijgen van diepgaande consumer insights, maar tegelijkertijd ook een tijdsintensieve manier van onderzoek. Om deze inzichten te kwantificeren en het resultaat te kunnen opschalen naar een representatieve doelgroep, hebben we gebruik gemaakt van contextmapping via een mobiele applicatie. Via een app – het ‘digitale poetsdagboek op hun mobieltje’ – kregen consumenten gedurende een maand tijd de vraag om dagelijks audio, visuele en kleine schriftelijke opdrachten uit te voeren en uiteenlopende vragen te beantwoorden. Denk hierbij aan vragen over het koopgedrag en de merkentrouw ten aanzien van schoonmaakproducten. Na een maand tijd zijn de consumenten door ICSB nagebeld om hun antwoorden nader te duiden. Hiermee is een verdere verdiepingsslag in de consumer insights gemaakt.

Merkassociaties en brand stretching scherp in beeld

De klantsafari’s en contextmapping hebben de actuele merkassociaties met Sorbo in kaart gebracht. Daarnaast bieden zij Sorbo inzicht in brand stretching mogelijkheden: welke producten biedt Sorbo op dit moment nog niet, die door consumenten wél geassocieerd worden met schoonmaken in zijn algemeenheid en/of met het merk Sorbo specifiek? ICSB heeft op basis van deze inzichten de huidige positie van Sorbo én van de diverse schoonmaakproducten grafisch geplot, waarmee de toekomstige markt- en productontwikkelingsopties voor Sorbo vanuit een consumentenperspectief nu scherp in beeld zijn gebracht.

 

Positionering: de (gewenste) brand key

De uitkomsten van de contextmapping en klantsafari’s stelden ICSB in staat de bestaande brand key van Sorbo te toetsen. Daarnaast ontwikkelde ICSB op basis van de verzamelde consumer insights alternatieve brand keys, die nieuwe groeimogelijkheden voor het merk sorbo mogelijk moeten maken.

Lex Verborg, Sales manager bij Nedac Sorbo

De samenwerking met ICSB was zondermeer prettig te noemen. Zowel qua voorbereiding als uitvoering verliep het onderzoek geheel volgens de afgesproken time table.
Het grootste voordeel dat wij ervaren hebben is dat onze gesprekspartners ook zelf de klantsafari’s hebben uitgevoerd waardoor er waardevolle extra insights zijn verkregen.
Hiernaast was de eindrapportage helder en goed presentabel zowel voor intern als extern gebruik.
Het enthousiasme en de informele maar duidelijke communicatie vanuit ICSB paste ook prima bij een nuchter maar gedreven organisatie en merk als Nedac Sorbo.