Manutan ontwikkelt een deeleconomie initiatief. Een kijkje achter de schermen naar het hoe en waarom van dit bijzondere initiatief dat ICSB mee hielp uitdenken en finetunen.

Slimmergebruiken.nl

Slimmergebruiken.nl wordt momenteel uitontwikkeld. Het is een typisch platform waar aanbieders en vragers van ‘onderbenutte assets’ elkaar vinden. Maar het is tegelijk een erg atypisch platform. Het richt zich namelijk tot bedrijven. De ‘asset’ kan dus een ladder zijn, zoals bij Peerby. Maar ook een betonmolen, een heteluchtkanon, een bestelwagen of zelfs een boekhouder. De assets kunnen worden verhuurd of uitgeleend.

En het platform wordt aangeboden door Manutan, die in principe juist zelf de meeste van deze producten verkoopt. Reden genoeg voor een kijkje in de keuken.

Visie voorop

Manutan, het vroegere Overtoom, is Europees marktleider op het gebied van niet-bedrijfskritische bedrijfsmiddelen. De groep bestaat uit 25 dochtermaatschappijen in 19 Europese landen. Nadat Jean-Pierre Guichard het Franse moederbedrijf overdraagt aan zijn 2 zonen, stellen die zich de fundamentele vraag: “Wat willen wij eigenlijk betekenen?”. Dit vormt de opstap voor een jarenlange reis richting realisatie van de nieuwe visie. Een visie die draait rond conscious business. Conscious business begint intern bij de medewerkers: conscious life, conscious work, conscious business. In het Nederlandse kantoor in Den Dolder wordt een professionele gym ingericht. Medewerkers worden gestimuleerd om voor en na het werk samen te sporten. Onder begeleiding van professionals. Het voedingsaanbod in de kantine wordt onder de loep genomen. Er verschijnt een groententuin op het hoofdkantoor.

“Nu wordt het tijd om de visie ook naar buiten zichtbaar te maken”, zegt Olle Peters, business innovation manager bij Manutan. Maar het begint bij deze visie en is ook volledig gericht op deze visie. Hoe kunnen wij aan conscious business bijdragen voor onze klanten? Op een authentieke en geloofwaardige manier? Misschien door hen te helpen bij het gebruik van materialen die een bedrijf niet elke dag nodig heeft. De bedrijfsmiddelen die niet kritisch zijn voor het primaire proces, worden vaak een stuk minder professioneel gemanaged. Toch is het jammer dat er in het ene magazijn een hogedrukreiniger stof staat te verzamelen, terwijl men in het bedrijf iets verderop op het industrieterrein een hogedrukreiniger nodig heeft. Die partijen met elkaar verbinden, dat is een rol die Manutan prima kan vervullen.

En de Manutan omzet dan?

Dit is uiteraard de eerste vraag die iedereen heeft: als Manutan aan bedrijven een platform biedt om steekwagens uit te lenen, gaat de omzet van de steekwagens dan niet instorten? Manutan gaat er vanuit dat dit initiatief een leercurve heeft. Net vandaar ook het belang van de visie. Manutan doet dit, om de visie zichtbaar te maken; van woorden naar daden. En ze rekenen er op, dat hiermee een sterke authentieke band gebouwd wordt met de klanten. “We menen het echt, dus kan conscious business nooit beperkt blijven tot sportaccommodatie bij onze kantoren”, aldus Olle.

Kijkje in de keuken

Hoe gaat dit platform nu écht werken? Initiatief nemen in de deeleconomie kan op heel wat manieren. ICSB begeleidde de zoektocht naar mogelijke opties en de selectie van 6 meest kanshebbende uit de 21 mogelijke opties.

Enkele belangrijke keuzes van Manutan:

  • We hoeven niet alles zelf te doen
    Inderdaad, technisch wordt het slimmergebruiken.nl platform uitgevoerd op de infrastructuur van FLOOW2.
  • Stap voor stap
    Het platform wordt eerst gericht op de postcodes van 4 zorgvuldig gekozen regio’s in Nederland. Daar kan de organisatie uit leren en bijsturen voor er nationaal uitgerold wordt. Maar de gesprekken met andere Manutan-landen lopen ook al. Een internationale uitrol zit al in het achterhoofd.
  • Fouten maken mag
    Slimmergebruiken.nl is niet uitgewerkt als een ‘plan dat in beton gegoten is’ en dat nu uitgerold moet worden. Het is eerder een goed doordachte basisopzet, ingebed in een systematiek van ‘fouten maken, leren, bijsturen’.
  • Bijdragen aan de visie
    Het project moet bijdragen aan de visie. Daar wordt op gemeten, daar wordt op geëvalueerd. Niet op de korte termijn winstgevendheid. Dat betekent overigens niet, dat er niet zorgvuldig gerekend is.
  • Beleggen bij aparte functie
    Slimmergebruiken.nl is ontworpen om de visie zichtbaar te maken. Zelfs dan nog vereist het intern nieuw gedrag en een andere focus dan de gemiddelde medewerker gewend is. En het vergt een nieuwe manier van communiceren met de verschillende stakeholders. Reden genoeg voor Manutan om de verantwoordelijkheid voor dit project niet in de klassieke lijn neer te leggen maar bij de business innovation manager.

Besluit

Manutan bouwt bewust en volhardend aan de missie ‘conscious business’. Met slimmergebruiken.nl wordt straks een flinke stap gezet in de deeleconomie in een B2B omgeving. Manutan gaat hiermee ver voorbij de eigen sportinfrastructuur en de slogan ‘All you need. With love’. Doel is om de missie duidelijker zichtbaar en tastbaar te maken in het volle besef dat er onontgonnen en risicovol terrein betreden wordt. De aanpak wordt daar in alle aspecten volledig op afgestemd.

Bent u benieuwd wat de rol van uw organisatie zou kunnen zijn in de deeleconomie? Wij komen graag vrijblijvend met u verkennen hoe we u daarbij kunnen helpen.