De uitdaging

Mediq is een belangrijke Europese speler in de gezondheidszorg. Na de overname van Scholten Medische Groep is Mediq marktleider in de Nederlandse markt van de zorginstellingen voor het leveren van materialen en diensten voor incontinentie- en stomazorg, diabeteszorg, medische voeding, infuusmateriaal, … Mediq Medeco opereert parallel in deze markt aan het overgenomen Scholten Medische Groep. De organisatie heeft besloten de magazijnfaciliteiten en logistiek te integreren. En stelt zich de vraag of het een gezonde beslissing is om het merk ‘Scholten Medische Groep’ op dat moment ook te integreren en samen verder te gaan onder ‘Mediq Medeco’.

De aanpak

  1. Goede teamsamenstelling. Integreren van merken kan veel emotie oproepen, zeker na een overname. In het team zaten marketing- en communicatiespecialisten. Maar ook accountmanagers en management met gedetailleerde kennis en langdurende ervaring en veel aanzien bij beide partijen.
  2. Merkhiërarchie workshop. Een merkhiërarchie workshop begint bij het wijdopen zetten van de oogkleppen. Er zijn qua verhouding tussen de merken altijd veel meer mogelijkheden dan waar de betrokken partijen vooraf aan denken. Deze horizonverbreding voorkomt stellingendiscussies. Er moet dan alsnog gekozen worden. Bij merkporthiërarchie keuzes moet rekening worden gehouden met een aantal interne factoren (filosofie en strategie van de organisatie, identificatie en commitment van de medewerkers, …), externe factoren (beeld bij klanten, distributiepartners en andere stakeholders, …) en business factoren (tijd, geld, merkwaarde, imago-risico, verkoopbaarheid, …). ICSB’s EIB-keuzemodel hielp het team om tot een onderbouwde (en verrassende!) voorlopige keuze te komen.
  3. De toetssteen voor de voorlopige keuze ligt in de positioneringsworkshops. Het in kaart brengen van de huidige positionering voor beide merken én de gewenste toekomstige positionering. Hoe geloofwaardig en haalbaar is deze overgang?
  4. Finale onderbouwde keuze en plan van aanpak voor de actieprioriteiten.

Het resultaat

We kunnen uiteraard niet ingaan op de gemaakte keuzes. Wel op het enthousiasme waarmee een gemengd team met open vizier tot een keuze kwam die henzelf verraste. Een keuze waarbij de klanten van beide bedrijven alleen maar baat hebben. En de medewerkers van beide bedrijven zich met trots zullen inspannen om samen de kloof te overbruggen naar de gewenste merkensituatie. De geloofwaardige, haalbare en relevant onderscheidende positionering voor de nieuwe merksituatie vormt een extra steunpilaar voor een gezonde gezamenlijke groeiversnelling.

Gerard Vaandrager, Category Manager Institutioneel

De afgelopen maanden hebben wij met zeer veel plezier samengewerkt met ICSB. Vanaf dag 1 hebben Kris Brees en Marijn Aalbrecht zich als marketing professionals bewezen. Met hun jarenlange ervaring in marketing en coachende skills zijn Kris en Marijn uitstekende begeleiders gebleken. Ze onderscheiden zich door hun kennis van brandmanagement en het strategisch positioneren van merken. Waardevol is de ervaring die de heren hebben in zowel de retail- als de business to business markt. Deze weten ze op bijzondere wijze te combineren en hiermee is hun blik enorm breed.
Naast deze kennis, kunde en ervaring is het prettig samenwerken Kris en Marijn. Ze verdiepen zich duidelijk in de organisatie en met enthousiasme weten ze te adviseren en richting te geven aan de keuze die wij moesten maken.

Onze oplossingen

Deel deze pagina