Business model innovatie, hoe werkt dat in de praktijk?

Blue Ocean Strategy succesvol toegepast
object(stdClass)#13592 (19) { ["ID"]=> string(3) "954" ["display_name"]=> string(19) "Drs. Yousri Mandour" ["first_name"]=> string(6) "Yousri" ["last_name"]=> string(7) "Mandour" ["user_login"]=> string(18) "drs-yousri-mandour" ["user_email"]=> string(22) "yousri.mandour@icsb.nl" ["linked_account"]=> string(6) "yousri" ["website"]=> string(0) "" ["aim"]=> string(0) "" ["yahooim"]=> string(0) "" ["jabber"]=> string(0) "" ["description"]=> string(1515) "
Yousri Mandour is sinds 2006 partner bij ICSB Marketing en Strategie. Hij is voor zijn klanten continu op zoek naar groeikansen en de realisatie hiervan. Centraal hierbij staat waardecreatie voor huidige en toekomstige klanten, door met nieuwe waardeproposities optimaal aan te sluiten bij de klantbehoeften. Hij werkte recentelijk voor TNO (ontwikkelen en toetsen nieuwe waardepropositie TNO Data Driven Solutions), Lely (conceptontwikkeling ledverlichtingssysteem melkveestallen en positionering nieuwe melkrobots), Ludvig Svensson (toekomstvisie klimaatschermen), iCasting (marktpotentieel disruptive businessmodel voor traditionele castingmarkt), Waternet (persona ontwikkeling interne gebruikersgroepen), woningcorporatie Vivare (van aanbodgestuurd naar klantgedreven portfoliobeleid), Actelion (businessmodelinnovatie pharma 2020) en branchevereniging ActiZ (meting contractering zorginkoop VVT-sector).
Zijn ervaringen als adviseur verwoordde Yousri samen met andere ICSB-collega’s in diverse managementboeken, waaronder ‘Zo vernieuw je je businessmodel!’, 'Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen' en 'Doelgericht Vernieuwen'. Yousri is officieel gecertificeerd trainer in Systematic Inventive Thinking. Yousri is een veelgevraagd spreker voor marketingstrategische onderwerpen Businessmodelinnovatie, propositie ontwikkeling en Blue Ocean Strategy.
" ["linkedin"]=> string(43) "https://nl.linkedin.com/in/yousrimandour/nl" ["phone"]=> string(10) "0104528602" ["position"]=> string(7) "Partner" ["testimonial"]=> string(258) "Ik merkte dat de vrije manier van werken in challengevorm geen obstakel voor Yousri is gebleken. Integendeel: het eindresultaat was een dynamische presentatie met voldoende aanknopingspunten om de maanden er na aan deze propositie door te kunnen ontwikkelen." ["testimonial_author"]=> string(51) "Timon Brussaard - Senior Business Developer bij TNO" ["user_nicename"]=> string(18) "drs-yousri-mandour" ["type"]=> string(12) "guest-author" }

Uw contactpersoon voor dit vraagstuk is Drs. Yousri Mandour

Blue Ocean Strategy - QuoteBlue Ocean Strategy is een metafoor voor de ontdekkingstocht naar onontgonnen markten, waar nog geen concurrentiestrijd plaatsvindt. Niet langer vechten met uw bekende concurrenten om enkele procentpunten marktaandeel in de (bloed)rode oceanen van bestaande markten.

Het aantrekkelijke van de Blue Ocean Strategy is dat dit strategieraamwerk ons houvast biedt hoe we blue oceans kunnen ontdekken en bewerken. En dit biedt een waardevolle bijdrage aan de bestaande strategische raamwerken, zoals die van Porter, die met name ingaan op hoe te handelen in het bestaande concurrentieveld.

Tot zover het goede nieuws. Het vertalen van de Blue Ocean Strategy theorie naar de praktijk van alledag is nogal weerbarstig. Voor 99% van de organisaties blijft het gedachtegoed haken op een stuk inspiratie en worden weinig blue oceans gevonden.

Blue Ocean Strategy met ondersteuning van ICSB

Blue Ocean Strategy toegepast

ICSB Marketing en Strategie staat u graag terzijde om structuur en houvast te bieden bij uw zoektocht van een red naar een blue ocean. Blue Ocean Strategy bevindt zich op het snijvlak van 2 van onze expertise gebieden: strategievorming en innovatie. Dankzij 25 jaar ervaring met dit soort vraagstukken hebben wij alle expertise in huis die nodig is voor het vinden, ontginnen en bewerken van nieuwe markten voor uw organisatie.

 

Blue Ocean Strategy – eendaagse training

In één dag tijd maakt u op een intensieve en inspirerende wijze kennis met het gedachtegoed van Blue Ocean Strategy. Tijdens deze training verkent u voor uw eigen organisatie of afdeling verschillende innovatiepaden die tot groei van de business moeten leiden. U wordt hierbij begeleid door een ervaren adviseur in Blue Ocean Strategy. Volg deze eendaagse training met uw (afdelings)team (als training), of in een 1 op 1 situatie (training in de vorm van coaching).

Blue Ocean Strategy – adviestraject

Wilt u een stap verder gaan dan het verkennen van de groeipaden met een training? Wilt u de ontwikkelde businessconcepten laten testen bij de doelgroep en de businesscase ook financieel laten doorrekenen? Ook in dit geval staan we graag zij aan zij met u in de ontwikkeling en implementatie van uw eigen Blue Ocean Strategy.

We beginnen bij het in kaart brengen van de strategische intentie, waarbij we de huidige marktgrenzen loslaten. Daarna gaan we op zoek naar blue oceans, stellen we diverse alternatieven vast en beoordelen we de aantrekkelijkheid van ieder van deze alternatieven. Tot slot werken we het strategisch concept uit. Dit zijn slechts enkele voorbeeldstappen, het volledige Blue Ocean Strategy traject wordt altijd op maat gemaakt voor uw organisatie.

Deliverables adviestraject met ICSB

Blue Ocean Strategy deliverables

Achtergrondinformatie

Geïnteresseerd om met Blue Ocean Strategy aan de slag te gaan? Download hieronder informatie over de mogelijkheden voor uw organisatie. Of bel ons op 010 – 452 86 02 om vrijblijvend de mogelijkheden voor een eendaagse in-company training of adviestraject nader te bespreken. Vraag naar Yousri Mandour of Dorien van der Heijden.

Deel deze pagina

Meer weten?

Yousri Mandour

Partner

Dorien van der Heijden

Partner

Relevante klantcases