Business model innovatie, hoe werkt dat in de praktijk?

Businessmodel innovatie – focus op de big picture
object(stdClass)#6652 (19) { ["ID"]=> string(3) "954" ["display_name"]=> string(19) "Drs. Yousri Mandour" ["first_name"]=> string(6) "Yousri" ["last_name"]=> string(7) "Mandour" ["user_login"]=> string(18) "drs-yousri-mandour" ["user_email"]=> string(22) "yousri.mandour@icsb.nl" ["linked_account"]=> string(6) "yousri" ["website"]=> string(0) "" ["aim"]=> string(0) "" ["yahooim"]=> string(0) "" ["jabber"]=> string(0) "" ["description"]=> string(1515) "
Yousri Mandour is sinds 2006 partner bij ICSB Marketing en Strategie. Hij is voor zijn klanten continu op zoek naar groeikansen en de realisatie hiervan. Centraal hierbij staat waardecreatie voor huidige en toekomstige klanten, door met nieuwe waardeproposities optimaal aan te sluiten bij de klantbehoeften. Hij werkte recentelijk voor TNO (ontwikkelen en toetsen nieuwe waardepropositie TNO Data Driven Solutions), Lely (conceptontwikkeling ledverlichtingssysteem melkveestallen en positionering nieuwe melkrobots), Ludvig Svensson (toekomstvisie klimaatschermen), iCasting (marktpotentieel disruptive businessmodel voor traditionele castingmarkt), Waternet (persona ontwikkeling interne gebruikersgroepen), woningcorporatie Vivare (van aanbodgestuurd naar klantgedreven portfoliobeleid), Actelion (businessmodelinnovatie pharma 2020) en branchevereniging ActiZ (meting contractering zorginkoop VVT-sector).
Zijn ervaringen als adviseur verwoordde Yousri samen met andere ICSB-collega’s in diverse managementboeken, waaronder ‘Zo vernieuw je je businessmodel!’, 'Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen' en 'Doelgericht Vernieuwen'. Yousri is officieel gecertificeerd trainer in Systematic Inventive Thinking. Yousri is een veelgevraagd spreker voor marketingstrategische onderwerpen Businessmodelinnovatie, propositie ontwikkeling en Blue Ocean Strategy.
" ["linkedin"]=> string(43) "https://nl.linkedin.com/in/yousrimandour/nl" ["phone"]=> string(10) "0104528602" ["position"]=> string(7) "Partner" ["testimonial"]=> string(258) "Ik merkte dat de vrije manier van werken in challengevorm geen obstakel voor Yousri is gebleken. Integendeel: het eindresultaat was een dynamische presentatie met voldoende aanknopingspunten om de maanden er na aan deze propositie door te kunnen ontwikkelen." ["testimonial_author"]=> string(51) "Timon Brussaard - Senior Business Developer bij TNO" ["user_nicename"]=> string(18) "drs-yousri-mandour" ["type"]=> string(12) "guest-author" }

Uw contactpersoon voor dit vraagstuk is Drs. Yousri Mandour

Veel organisaties worden geconfronteerd met sterk veranderende marktomstandigheden. Ze zijn genoodzaakt stappen te ondernemen, omdat ze anders over 10 jaar wellicht niet meer bestaan. Andere organisaties hebben juist de ambitie om te groeien vanuit eigen kracht. Zij willen het verschil maken door op continue basis nieuwe, relevante meerwaarde aan klanten te bieden. Voor hen is dit de aanleiding om opnieuw naar de organisatie en de bedrijfssituatie te kijken en om met businessmodel innovatie duurzame groei te realiseren.

Of je nu moet of wil, juist in veranderende marktomstandigheden is het zaak uw organisatie fit te houden voor de toekomst. Maar hoe zorg je daarvoor? Groei kun je realiseren door scherpe strategische keuzes te maken. Vroeger betekende dit: meer omzet uit bestaande klanten genereren, nieuwe klanten aantrekken, een innovatief aanbod formuleren of een combinatie hiervan. Steeds vaker blijkt dat deze aanpak op lange termijn onvoldoende vruchten afwerpt. De laatste jaren zien we dat duurzaam concurrentievoordeel vaak ontstaat door businessmodel innovatie.

Businessmodel innovatie met ondersteuning van ICSB

ICSB Marketing en Strategie heeft de afgelopen jaren bij haar klanten veel ervaring opgedaan met businessmodel innovatie, waarbij we geïnspireerd zijn door Blue Ocean Strategy van Kim en Mauborgne en het Businessmodel Canvas van Alexander Osterwalder.

In 2012 hebben wij een nieuwe methodiek ontwikkeld, die gebaseerd is op deze inzichten: Groeimodellen. Deze methodiek is erop gericht om samen met u praktische groeistrategieën voor uw huidige organisatie te verkennen. Hierbij zetten we doelgericht creatieve denktechnieken in om bestaande processen en organisatiedogma’s te doorbreken en hiermee een vernieuwd businessmodel te ontwikkelen. Hoe zou uw businessmodel er bijvoorbeeld uitzien als vanaf morgen uw klanten niet langer betalen voor uw huidige diensten en producten?

Businessmodel Innovatie Wiel

Met businessmodel innovatie weer fit voor de toekomst

Herkent u de situatie dat het bestaande speelveld is veranderd en dat er nieuwe spelregels in uw markt lijken te gelden om succesvol te zijn? Heeft u de ambitie harder te groeien dan uw markt? Voelt u ook de noodzaak uw bestaande businessmodel eens goed af te stoffen en op zoek te gaan naar nieuwe waardecreatie voor uw (toekomstige) klanten? Maak dan samen met ICSB serieus werk van uw groeiambitie door:

  1. Eendaagse workshop Businessmodel Innovatie – verkenning groeikansen
    Maak met uw managementteam in een ochtend kennis met de kansen van businessmodel innovatie en verken gedurende de middag de mogelijkheden voor uw eigen organisatie onder begeleiding van ICSB.
  2. Een klantgerichte toekomst met Businessmodel Innovatie
    Wilt u verder gaan dan u te laten inspireren door een eerste verkenning? Is de groeiambitie u echt menens? Ga dan samen met ICSB de uitdaging aan een klantgerichte toekomst te realiseren! Wij begeleiden u in alle stappen van een maatwerk businessmodel innovatie traject totdat de nieuwe waardepropositie op de markt geïntroduceerd is.

 

Benefits businessmodel innovatie met ICSB:

businessmodel innovatie benefits

Businessmodel innovatie – achtergrondslides:

Bekijk bovenstaande presentatie over Businessmodel Innovatie

Download hieronder de PDF met informatie over businessmodel innovatie. Bel ons (010-452 86 02) vrijblijvend om de mogelijkheden hiertoe te bespreken. Vraag naar Yousri Mandour of Kris Brees.

Meer weten?

yousri-mandour

Yousri Mandour

Partner
kris-brees

Kris Brees

Partner