Aan goede ideeën geen gebrek, maar hoe krijg ik de innovaties ook geïmplementeerd?

De 5 krachten van businessmodelinnovatie!
object(stdClass)#6632 (19) { ["ID"]=> string(3) "954" ["display_name"]=> string(19) "Drs. Yousri Mandour" ["first_name"]=> string(6) "Yousri" ["last_name"]=> string(7) "Mandour" ["user_login"]=> string(18) "drs-yousri-mandour" ["user_email"]=> string(22) "yousri.mandour@icsb.nl" ["linked_account"]=> string(6) "yousri" ["website"]=> string(0) "" ["aim"]=> string(0) "" ["yahooim"]=> string(0) "" ["jabber"]=> string(0) "" ["description"]=> string(1515) "
Yousri Mandour is sinds 2006 partner bij ICSB Marketing en Strategie. Hij is voor zijn klanten continu op zoek naar groeikansen en de realisatie hiervan. Centraal hierbij staat waardecreatie voor huidige en toekomstige klanten, door met nieuwe waardeproposities optimaal aan te sluiten bij de klantbehoeften. Hij werkte recentelijk voor TNO (ontwikkelen en toetsen nieuwe waardepropositie TNO Data Driven Solutions), Lely (conceptontwikkeling ledverlichtingssysteem melkveestallen en positionering nieuwe melkrobots), Ludvig Svensson (toekomstvisie klimaatschermen), iCasting (marktpotentieel disruptive businessmodel voor traditionele castingmarkt), Waternet (persona ontwikkeling interne gebruikersgroepen), woningcorporatie Vivare (van aanbodgestuurd naar klantgedreven portfoliobeleid), Actelion (businessmodelinnovatie pharma 2020) en branchevereniging ActiZ (meting contractering zorginkoop VVT-sector).
Zijn ervaringen als adviseur verwoordde Yousri samen met andere ICSB-collega’s in diverse managementboeken, waaronder ‘Zo vernieuw je je businessmodel!’, 'Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen' en 'Doelgericht Vernieuwen'. Yousri is officieel gecertificeerd trainer in Systematic Inventive Thinking. Yousri is een veelgevraagd spreker voor marketingstrategische onderwerpen Businessmodelinnovatie, propositie ontwikkeling en Blue Ocean Strategy.
" ["linkedin"]=> string(43) "https://nl.linkedin.com/in/yousrimandour/nl" ["phone"]=> string(10) "0104528602" ["position"]=> string(7) "Partner" ["testimonial"]=> string(258) "Ik merkte dat de vrije manier van werken in challengevorm geen obstakel voor Yousri is gebleken. Integendeel: het eindresultaat was een dynamische presentatie met voldoende aanknopingspunten om de maanden er na aan deze propositie door te kunnen ontwikkelen." ["testimonial_author"]=> string(51) "Timon Brussaard - Senior Business Developer bij TNO" ["user_nicename"]=> string(18) "drs-yousri-mandour" ["type"]=> string(12) "guest-author" }

Uw contactpersoon voor dit vraagstuk is Drs. Yousri Mandour

Businessmodelinnovatie gaat verder dan het ontwikkelen van creatieve ideeën. De echte uitdaging is de realisatie in de praktijk. 5 krachten spelen een doorslaggevende rol bij de totstandkoming van een nieuw businessmodel. We starten met inzicht in deze krachten, waar zit voor uw organisatie de energie om te versnellen? En waar moet extra op ingezet worden om verder te komen? We bieden geen vaste aanpak of stappenplan, we werken vanuit de kracht van iteratief ondernemen, met een blik naar buiten en passend bij uw organisatie.
Businessmodelinnovatie in een bestaande onderneming is lastig. Het behelst namelijk organisatie- en cultuurverandering, het gaat om investeren in nieuwe, onzekere concepten, het gaat om het ter discussie durven stellen van alles waar het bestaande bedrijf voor staat. En dat terwijl de ‘business must go on’, want daar wordt het geld gerealiseerd dat nodig is om verder te ontwikkelen.

De complexiteit is te ontrafelen in vijf krachten die werken bij businessmodelinnovatie. Vijf krachten die allemaal invloed hebben op het succes van de vernieuwing, vijf krachten die ook elkaar beïnvloeden.Businessmodelinnovatie in een bestaande onderneming is lastig. Het behelst namelijk organisatie- en cultuurverandering, het gaat om investeren in nieuwe, onzekere concepten, het gaat om het ter discussie durven stellen van alles waar het bestaande bedrijf voor staat. En dat terwijl de ‘business must go on’, want daar wordt het geld gerealiseerd dat nodig is om verder te ontwikkelen.

De complexiteit is te ontrafelen in vijf krachten die werken bij businessmodelinnovatie. Vijf krachten die allemaal invloed hebben op het succes van de vernieuwing, vijf krachten die ook elkaar beïnvloeden.Businessmodelinnovatie - 5 krachten

Kracht: het identificeren van kansen om klantwaarde te realiseren

Dit vergt meer dan de open vragen van een salesteam aan klanten naar hun behoeften. Het vereist dat we structureel op verschillende niveaus naar de buitenwereld kijken: naar onze klanten, naar hun waardeketen en naar het ecosysteem waarin zij actief zijn.

Kracht: conceptontwikkeling

Kansen identificeren is prima, maar ze moeten ook nog in een consistent, relevant businessmodel vertaald worden. En klopt het bedachte businessmodel dan nog steeds voor uw toekomstige klanten? Lost het een probleem voor hen op en hebben ze daar ook geld voor over?

Kracht: spiegelen met de eigen organisatie

De drive om te veranderen en het identificeren van kansen volstaan niet om tot geslaagde businessmodelinnovatie te komen. Kunt u een businessmodel ontwikkelen dat het beste model is voor uw bedrijf? Waarom is uw organisatie de aangewezen partij om dit op de markt te brengen? Past het eigenlijk wel bij uw organisatie; kunnen de unieke voordelen van uw organisatie worden ingezet?

Kracht: bewustwording van de noodzaak van businessmodelinnovatie

Businessmodelinnovatie zal altijd ingrijpend zijn, impact hebben op de bestaande business en risicovoller zijn dan gewoon verder gaan op het ingeslagen pad. Er moet dus wel een zeer overtuigende reden zijn om uw organisatie achter deze innovatie-uitdaging geschaard te krijgen. Angst dat doorgaan geen toekomst heeft of verlangen om nieuwe kansen te pakken. De diepgewortelde emotie dat veranderen moet, dat er geen weg terug is, maakt dat doorgezet kan worden, ook als het even niet mee zit.

Kracht: realisatie van het businessmodel

Concepten schetsen is 1, deze succesvol ten uitvoer brengen is 2 t/m 10! Slaagt uw onderneming er in om op een slimme manier te experimenteren met de innovatie, te leren van fouten, bij te sturen en weer opnieuw aan de slag te gaan? Ontdekken en doen en steeds dicht bij de klant blijven is hierbij de manier om verder te komen.

Businessmodelinnovatie met de 5 krachten

De 5 krachten zijn niet volgtijdelijk van belang, maar spelen tegelijkertijd een rol. Zo blijkt tijdens de conceptontwikkeling vaak dat meer inzicht in klantbehoeften of technologieontwikkelingen nodig is. En kan het spiegelen met de eigen onderneming een positieve impuls geven aan de bewustwording. Er is geen één beste aanpak voor het realiseren van een nieuw businessmodel. Wij werken met een aanpak in 2 stappen.

1. Terreinverkenning op de 5 krachten

Wij beginnen met een gezamenlijke terreinverkenning van de 5 krachten, we brengen de sterke en minder sterke punten in uw organisatie in kaart. Vertalen dit naar aanjagers voor businessmodelinnovatie en uitdagingen die opgepakt moeten worden.

2. Plan van aanpak

Innoveren is geen proces wat vooraf helemaal uitgestippeld kan worden. Innovatie is een iteratief proces van gericht leren door te experimenteren, bijstellen en kansen grijpen. Het vraagt er om dicht op de markt te zitten, de buitenwereld steeds naar binnen te halen. Het plan van aanpak is dus geen uitgestippelde roadmap in alle details. Wel geeft het antwoord op 2 belangrijke vragen:
  • Welke organisatievorm biedt de meeste kans van slagen in uw situatie?
  • Hoe blijft u tijdens de realisatie op koers?

Kiezen organisatievorm

Er zijn grofweg 3 opties om de realisatie van een nieuw businessmodel te organiseren:

  • Volledig los van het moederbedrijf – geen banden;
  • Parallel aan het moederbedrijf – gedeelde resources;
  • Transformatie van binnenuit.

Het zorgvuldig afwegen van de voor- en nadelen van de verschillende opties voor uw situatie helpt u een goede keuze te maken en maakt tevens duidelijk welke nadelen ook aan die keuze kleven en waarop u dus voorbereid moet zijn.

Op koers blijven

Centraal staat slim leren en experimenteren. Belangrijk is hierbij steeds oog te houden op alle bouwstenen van het businessmodel. Het plan van aanpak voorkomt een te eenzijdige focus door steeds de samenhang in beeld te hebben. Het heeft geen zin om de laatste punten en komma’s aan het aanbod fijn te slijpen als het verdienmodel niet mee ontwikkeld is, of om u eindeloos te verdiepen in de technologie als er onvoldoende aan een leefbare klantenbasis gewerkt wordt. Op koers blijven vraagt ook om regelmatig te toetsen of de op alle 5 krachten voldoende voortgang wordt geboekt om succesvol te kunnen blijven. Tot slot vraagt op koers blijven aandacht hebben voor de financiering van iedere volgende stap die gezet moet worden.

Businessmodelinnovatie met ICSB

Wij kunnen u op verschillende manieren ondersteunen in het realiseren van een nieuw businessmodel. Denk aan een kleine interventie gericht op inzicht te krijgen op uw positie op de 5 krachten. Het met u ontwikkelen van een plan van aanpak. Het begeleiden van de realisatie, zorgen dat u op koers blijft door steeds te zorgen dat het totaalplaatje in beeld blijft. Het uitdenken en uitvoeren van toetsen van nieuwe concepten.

Graag gaan we met u in gesprek om te ontdekken waar we voor uw organisatie het meeste waarde kunnen toevoegen. Spreekt dit u aan? Neem vrijblijvend contact met ons op via 010 452 86 02.

Meer weten?

yousri-mandour

Yousri Mandour

Partner
kris-brees

Kris Brees

Partner
dorien-detail

Dorien van der Heijden

Partner