Hoe kan ik weten of een markt eigenlijk wel interessant is voor mij?

Marktpotentieel in kaart: van cijfers naar inzicht
object(stdClass)#13592 (19) { ["ID"]=> string(3) "954" ["display_name"]=> string(19) "Drs. Yousri Mandour" ["first_name"]=> string(6) "Yousri" ["last_name"]=> string(7) "Mandour" ["user_login"]=> string(18) "drs-yousri-mandour" ["user_email"]=> string(22) "yousri.mandour@icsb.nl" ["linked_account"]=> string(6) "yousri" ["website"]=> string(0) "" ["aim"]=> string(0) "" ["yahooim"]=> string(0) "" ["jabber"]=> string(0) "" ["description"]=> string(1515) "
Yousri Mandour is sinds 2006 partner bij ICSB Marketing en Strategie. Hij is voor zijn klanten continu op zoek naar groeikansen en de realisatie hiervan. Centraal hierbij staat waardecreatie voor huidige en toekomstige klanten, door met nieuwe waardeproposities optimaal aan te sluiten bij de klantbehoeften. Hij werkte recentelijk voor TNO (ontwikkelen en toetsen nieuwe waardepropositie TNO Data Driven Solutions), Lely (conceptontwikkeling ledverlichtingssysteem melkveestallen en positionering nieuwe melkrobots), Ludvig Svensson (toekomstvisie klimaatschermen), iCasting (marktpotentieel disruptive businessmodel voor traditionele castingmarkt), Waternet (persona ontwikkeling interne gebruikersgroepen), woningcorporatie Vivare (van aanbodgestuurd naar klantgedreven portfoliobeleid), Actelion (businessmodelinnovatie pharma 2020) en branchevereniging ActiZ (meting contractering zorginkoop VVT-sector).
Zijn ervaringen als adviseur verwoordde Yousri samen met andere ICSB-collega’s in diverse managementboeken, waaronder ‘Zo vernieuw je je businessmodel!’, 'Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen' en 'Doelgericht Vernieuwen'. Yousri is officieel gecertificeerd trainer in Systematic Inventive Thinking. Yousri is een veelgevraagd spreker voor marketingstrategische onderwerpen Businessmodelinnovatie, propositie ontwikkeling en Blue Ocean Strategy.
" ["linkedin"]=> string(43) "https://nl.linkedin.com/in/yousrimandour/nl" ["phone"]=> string(10) "0104528602" ["position"]=> string(7) "Partner" ["testimonial"]=> string(258) "Ik merkte dat de vrije manier van werken in challengevorm geen obstakel voor Yousri is gebleken. Integendeel: het eindresultaat was een dynamische presentatie met voldoende aanknopingspunten om de maanden er na aan deze propositie door te kunnen ontwikkelen." ["testimonial_author"]=> string(51) "Timon Brussaard - Senior Business Developer bij TNO" ["user_nicename"]=> string(18) "drs-yousri-mandour" ["type"]=> string(12) "guest-author" }

Uw contactpersoon voor dit vraagstuk is Drs. Yousri Mandour

Welke markten hebben het grootste marktpotentieel voor wat betreft omzetgroei en/of winstmarges? En welke klantsegmenten zijn het meest aantrekkelijk binnen deze markten? In welke sectoren kunt u het beste investeren, en welke sector kunt u qua marktbewerking misschien beter links laten liggen? Probleem is dat lang niet voor elke sector cijfers over de marktomvang en de marktaantrekkelijkheid beschikbaar zijn. De experts van ICSB Marketing en Strategie bieden in dat geval uitkomst. Wij berekenen uw relevante marktpotentieel, zodat u onderbouwd de juiste commerciële investeringsbeslissingen kunt nemen.

Marktpotentieel berekenen: facts & figures combineren tot relevante inzichten

ICSB heeft veel ervaring in het achterhalen en berekenen van zowel de marktomvang als de marktvraag, juist als deze niet eenvoudig gedocumenteerd is via openbare of private instanties. Dit doen we zowel in consumenten- als in zakelijke markten. ICSB begint hierbij met het in kaart brengen van de ontwikkelingen per segment. Middels slimme deskresearch verzamelen we de gewenste facts & figures. We combineren deze data om tot een schatting van uw relevante marktomvang te komen.

Daarnaast verricht ICSB aanvullend (telefonische) interviews met spelers in uw keten, om meer inzicht te krijgen in aankoopgedrag en -motieven, bestedingspatronen, leverancierskeuze, decision making units, etc. Deze interviews geven daarmee inzicht in de marktpotentie: waarmee kan uw organisatie zich onderscheiden? Welke aspecten moeten minimaal op orde zijn? Door deze interviews te vergelijken met de huidige stand van zaken binnen uw organisatie bieden we u inzicht in welke segmenten het grootste marktpotentieel hebben.

marktpotentieel deliverables

Marktpotentieel berekend: van inzicht naar strategische focus

We confronteren vervolgens de berekende marktomvang en het marktpotentieel met de kernkwaliteiten van uw organisatie, zodat u de juiste commerciële investeringsbeslissingen kunt nemen. Hierbij geven we aan welke markten/segmenten het meest kansrijk zijn voor uw organisatie, maar ook uit welke segmenten u zich het best kan terugtrekken c.q. de investeringen kunt verkleinen. Daarnaast maken we inzichtelijk welke aanvullende competenties nodig zijn om interessante, nieuwe marktsegmenten te betreden.

Beslissingen over de strategische koers of focus van uw organisatie verschuiven hiermee van het ‘onderbuikgevoel’ naar een weloverwogen en goed onderbouwde keuze. Dit biedt u een helder toekomstbeeld en vanwege de onderbouwing van het marktpotentieel een breder draagvlak in de organisatie voor mogelijke toekomstige investeringen.

Marktpotentieel in kaart door marktstrategische experts

ICSB brengt al ruim 25 jaar het marktpotentieel in kaart voor uiteenlopende ondernemingen. In sommige gevallen vullen we dit aan met een marktverkenning of een concurrentieanalyse. ICSB is als marktonderzoekbureau lid van de MarktOnderzoek Associatie (MOA).

Spreekt dit u aan? Wilt u meer weten over de manier waarop wij mogelijk ook uw marktpotentieel kunnen berekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons via 010 – 452 86 02. Vraag naar Yousri Mandour of Loes Wevers. We kijken ernaar uit om kennis met u te maken!

Deel deze pagina

Meer weten?

Yousri Mandour

Partner

Loes Wevers

Adviseur