Hoe bepaal ik een positionering die ons ook écht gaat helpen om het verschil duidelijk te maken?

Pragmatische positionering: een unieke positie verwerven
object(stdClass)#6627 (19) { ["ID"]=> string(3) "931" ["display_name"]=> string(15) "Drs. Kris Brees" ["first_name"]=> string(4) "Kris" ["last_name"]=> string(5) "Brees" ["user_login"]=> string(14) "drs-kris-brees" ["user_email"]=> string(18) "kris.brees@icsb.nl" ["linked_account"]=> string(4) "kris" ["website"]=> string(0) "" ["aim"]=> string(0) "" ["yahooim"]=> string(0) "" ["jabber"]=> string(0) "" ["description"]=> string(1336) "
Kris Brees is senior adviseur en partner bij ICSB Marketing en Strategie. Hij ondersteunt organisaties in het benoemen en bereiken van hun klantgerichte toekomststrategie en staat graag en vaak voor groepen om kennis uit te dragen en uit te wisselen.

Enkele recente projecten waar Kris met plezier op terugkijkt: VNG (factbased keuzes rond merkportfolio en positionering van de Congres- en studiecentrum merken), Randstad (Visie ‘toekomst van werk’ en rol Randstad), Gemeente Rotterdam (20 gemeenten van de regio op één lijn krijgen in de omslag ‘werkgever als klant’), Evean (samenvoeging en volledige integratie van drie VVT organisaties naar een organisatie die robuust is bij veranderingen in de externe omgeving), PPG (merk-kanaalkeuzes voor het portfolio aan verfmerken), Lister (positionering en rebranding van een RIBW).
Kris is co-auteur van de boeken ‘Zo vernieuw je je business model’, ‘Groeimodellen’ en 'Klant in Zicht'. Ook is hij één van de drijvende krachten achter het innovation leadersnetwork ‘YellowCats’. Kris deed eerder 15 jaar lang praktijkervaring op als marketeer bij diverse FMCG bedrijven, onder meer als marketing manager bij Unilever.
" ["linkedin"]=> string(47) "https://nl.linkedin.com/in/kris-brees-8946a2/nl" ["phone"]=> string(10) "0104528602" ["position"]=> string(7) "Partner" ["testimonial"]=> string(173) "… de wijze waarop hij ons door dit proces [klantgerichte strategie] heen heeft geloodst. Door zijn kennis, enthousiasme en volhardendheid, is deze stap succesvol verlopen." ["testimonial_author"]=> string(57) "Ton van der Leck - Manager Werkgeversservicepunt Rijnmond" ["user_nicename"]=> string(14) "drs-kris-brees" ["type"]=> string(12) "guest-author" }

Uw contactpersoon voor dit vraagstuk is Drs. Kris Brees

positioneren positioneringMerken zijn belangrijke ankerpunten voor uw klant om gemakkelijker in te kopen: hij weet bij een merk wat hij kan verwachten. Dat geldt in B2B even sterk als in B2C. Daarom behandelt u uw bedrijfsnaam en de namen van uw producten en diensten als ware merken: dus met een naam of logo, maar vooral met een betekenis. Een merknaam die ergens voor staat. Voor uw doelgroep is uw merk herkenbaar en bekend als anders dan de anderen. Anders in iets dat die klant waardeert. En dat is waar het bij positionering om gaat: scherp hebben wat en wie je voor je doelgroep wilt zijn en waarin dat op een waardevolle manier anders is dan je concurrenten.

Het klinkt eenvoudig. Maar in de praktijk blijkt het vaak heel erg lastig om beknopt en helder te formuleren wat en wie je wil zijn en waar de waardevolle verschillen zitten.

Praktisch positioneren van uw merk

ICSB helpt bij de formulering van een praktische positionering. Geen boekwerk waar je uiteindelijk alles in kwijt kan maar niets mee doet. Geen vaste opzet waar uw specifieke context in gewrongen wordt. Een eenvoudig overzicht op maat. Met een fundament dat scherp je markt, kernklant en basisinzicht in de klant weergeeft. Met een bovenbouw die de functionele en emotionele bijzonderheden van het merk vastlegt. Telkens getoetst aan vier criteria:

  • Is het wel intellectueel overtuigend? (geeft het richting wanneer er een beslissing moet worden genomen?)
  • Is het emotioneel aantrekkelijk? (geeft het de energie om mee aan de slag te gaan, intern of als creatief team van een reclamebureau?)
  • Is het intern consequent? (is het geloofwaardig, klopt het met het verleden van de organisatie, klopt het met de kernwaarden?)
  • Is het extern onderscheidend? (is het voor de klant onderscheidend, geeft het bestaansrecht?)

 

En dat alles samengebracht in een positionering die past op één pagina. Daarmee beschikt u over een effectief instrument voor het briefen van creatieven of reclamebureaus, maar ook voor het beoordelen van communicatievoorstellen of uitwerkingen, voor het bijsturen en op koers houden van de bedrijfsstijl, etc.

Succesvolle positionering uitgevoerd door marketing experts

ICSB ondersteunt al ruim 25 jaar uiteenlopende ondernemingen met een succesvolle positionering. Wij vullen de positionering indien gewenst aan met een imago-onderzoek of een merkstrategie voor uw organisatie.
Spreekt dit u aan? Wilt u meer weten over de manier waarop wij mogelijk ook de positionering van uw merk (of organisatie) kunnen begeleiden en uitvoeren? Download dan onderstaande PDF of neem vrijblijvend contact met ons via 010 – 452 86 02. Vraag naar Kris Brees. We kijken ernaar uit om kennis met u te maken!

Meer weten?

kris-brees

Kris Brees

Partner