Merken zijn belangrijke ankerpunten voor uw klant om gemakkelijker in te kopen: hij weet bij een merk wat hij kan verwachten. Dat geldt in B2B even sterk als in B2C. Daarom behandelt u uw bedrijfsnaam en de namen van uw producten en diensten als ware merken: dus met een naam of logo, maar vooral met een betekenis. Een merknaam die ergens voor staat. Voor uw doelgroep is uw merk herkenbaar en bekend als anders dan de anderen. Anders in iets dat die klant waardeert. En dat is waar het bij positionering om gaat: scherp hebben wat en wie je voor je doelgroep wilt zijn en waarin dat op een waardevolle manier anders is dan je concurrenten.
Het klinkt eenvoudig. Maar in de praktijk blijkt het vaak heel erg lastig om beknopt en helder te formuleren wat en wie je wil zijn en waar de waardevolle verschillen zitten.
Praktisch positioneren van uw merk
ICSB helpt bij de formulering van een praktische positionering. Geen boekwerk waar je uiteindelijk alles in kwijt kan maar niets mee doet. Geen vaste opzet waar uw specifieke context in gewrongen wordt. Een eenvoudig overzicht op maat. Met een fundament dat scherp je markt, kernklant en basisinzicht in de klant weergeeft. Met een bovenbouw die de functionele en emotionele bijzonderheden van het merk vastlegt. Telkens getoetst aan vier criteria:
- Is het wel intellectueel overtuigend? (geeft het richting wanneer er een beslissing moet worden genomen?)
- Is het emotioneel aantrekkelijk? (geeft het de energie om mee aan de slag te gaan, intern of als creatief team van een reclamebureau?)
- Is het intern consequent? (is het geloofwaardig, klopt het met het verleden van de organisatie, klopt het met de kernwaarden?)
- Is het extern onderscheidend? (is het voor de klant onderscheidend, geeft het bestaansrecht?)
En dat alles samengebracht in een positionering die past op één pagina. Daarmee beschikt u over een effectief instrument voor het briefen van creatieven of reclamebureaus, maar ook voor het beoordelen van communicatievoorstellen of uitwerkingen, voor het bijsturen en op koers houden van de bedrijfsstijl, etc.