Aan goede ideeën geen gebrek, maar hoe krijg ik de innovaties ook geïmplementeerd?

Proof of concept
object(stdClass)#6633 (19) { ["ID"]=> string(3) "948" ["display_name"]=> string(20) "Drs. Angela Lijmbach" ["first_name"]=> string(6) "Angela" ["last_name"]=> string(8) "Lijmbach" ["user_login"]=> string(19) "drs-angela-lijmbach" ["user_email"]=> string(23) "angela.lijmbach@icsb.nl" ["linked_account"]=> string(6) "angela" ["website"]=> string(0) "" ["aim"]=> string(0) "" ["yahooim"]=> string(0) "" ["jabber"]=> string(0) "" ["description"]=> string(1552) "
Angela Lijmbach is senior adviseur en partner bij ICSB Marketing en Strategie. Zij ondersteunt organisaties bij het verbeteren van hun commerciële slagkracht. Als adviseur heeft zij ervaring op het gebied van marketing strategie, customer centricity en onderzoek. Als (interim) manager heeft zij ervaring in het neerzetten van resultaten door teamsamenwerking en ontwikkeling van medewerkers. Ze weet als geen ander dat de weg van visie en plan naar implementatie vaak met twee stappen vooruit en één achteruit gaat, volhouden is het sleutelwoord. Daarnaast gaat het om de menselijke maat. Niet alleen de inhoud, mensen maken het verschil. Uitgaan van kracht, open en eerlijke communicatie zijn kernwaarden in haar handelen.
Angela heeft affiniteit met de zakelijke en financiële dienstverlening en het grotere MKB, maar kent ook de not-for-profit wereld. Na haar studie bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft Angela de afgelopen 30 jaar brede kennis en ervaring opgebouwd bij grote en middelgrote bedrijven zowel in (senior) managementfuncties in marketing en sales als in de aansturing van operationele afdelingen en in de begeleiding van grote veranderingstrajecten.

Als adviseur heeft zij onder anderen recentelijk gewerkt met Topic Travel/@Leisure, Coöperatie DELA, ROC Mondriaan en Luba Groep. Als interim manager onder anderen bij de gemeente Rotterdam en ROC ID College.
" ["linkedin"]=> string(57) "https://nl.linkedin.com/in/alijmbachmarketingstrategie/nl" ["phone"]=> string(10) "0104528602" ["position"]=> string(7) "Partner" ["testimonial"]=> string(293) "Ik heb de samenwerking met ICSB als zeer prettig ervaren; ervaren consultants, werken vanuit een theoretische achtergrond, een gezond-kritische benadering van onderwerp én opdrachtgever, samenwerken, oplevering van advies binnen datum en budget en een advies waar we mee uit de voeten kunnen." ["testimonial_author"]=> string(48) "Yvette Sens - Marketing Manager bij Topic Travel" ["user_nicename"]=> string(19) "drs-angela-lijmbach" ["type"]=> string(12) "guest-author" }

Uw contactpersoon voor dit vraagstuk is Drs. Angela Lijmbach

Proof of concept

Proof_of_ConceptHet hebben van vernieuwende en haalbare concepten voor innovatie is nog niet voldoende voor succes. De nieuwe concepten moeten geïmplementeerd worden in de organisatie en in de markt geïntroduceerd. In de praktijk blijkt het daar nog vaak mis te gaan. Zo kan er weerstand zijn bij andere afdelingen binnen de organisatie tegen het idee of blijkt de communicatie naar de klanten onvoldoende plaats te vinden. Het is daarom van belang de realisatiefase goed te plannen en te begeleiden.

De realisatie vindt in drie fases plaats:

  • Proof of Concept
  • Concrete en praktische uitwerking innovatief concept
  • Planning in stappen

 

Begin klein: “Proof of Concept”

Juist bij innovatie-trajecten is het lastig om van te voren al exact te bepalen wat er gepland en gerealiseerd moet worden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de implementatie van een standaard IT-pakket, weet men vaak nog niet wat er precies moet veranderen. Immers er is een vernieuwend concept bedacht, geen standaard die al vaker geïmplementeerd is. Juist dan is het belangrijk klein te beginnen en ervaring op te doen. Een goede methode hiervoor is “Proof of Concept”.

Een “Proof of Concept” helpt bij het bepalen van de commerciële levensvatbaarheid van het idee, het identificeren van mogelijke technische issues bij de realisatie en het leveren van input voor het bepalen van de business case.

Hoe werkt het voor de klant?
In de “Proof of Concept” wordt uitgewerkt wat het aanbod is voor de klant, via welke kanalen het verkocht wordt en bijvoorbeeld welke after sales geboden wordt. Indien het nieuwe idee een concreet product is, dan wordt in deze fase het prototype gemaakt.

Wat betekent het voor de organisatie?
Moet de productie aangepast worden, gaat er tijdelijk buiten bestaande structuren om gewerkt worden, hoe richten we de “proof of concept”-omgeving in en wanneer is “proof of concept” succesvol.

Wat zijn de financiële consequenties? 
Welke investeringen zijn eventueel nodig? Welke opbrengsten worden verwacht? Welke additionele kosten brengt het nieuwe concept met zich mee.

Succesvolle proof of concept – Concrete en praktische uitwerking innovatief concept

Als de proof of concept succesvol blijkt te zijn, dan wordt dit uitgewerkt in een praktisch en concreet concept: hoe gaat het daadwerkelijk in de praktijk werken? De marktbewerking en communicatie naar de klant, de interne rollen en verantwoordelijkheden, performance indicatoren, opleiding en competenties van medewerkers, klant- en ondersteunende processen en de uitgewerkte financiële business case.

Planning in stappen: “Met meerdere stapjes kom je er ook”

Het is niet altijd mogelijk alles in één keer te willen implementeren. Prioritering naar maakbaarheid en toegevoegde waarde helpt dan om tot de juiste keuzes te komen. Op basis hiervan worden “quick wins” zichtbaar en is een planning in plateaus mogelijk.

Meer weten?

angela-detail

Angela Lijmbach

Partner