Hoe bepaal ik de koers van mijn organisatie in een turbulente omgeving?

Scenario analyse: anticiperen op onzekerheid
object(stdClass)#6660 (19) { ["ID"]=> string(3) "954" ["display_name"]=> string(19) "Drs. Yousri Mandour" ["first_name"]=> string(6) "Yousri" ["last_name"]=> string(7) "Mandour" ["user_login"]=> string(18) "drs-yousri-mandour" ["user_email"]=> string(22) "yousri.mandour@icsb.nl" ["linked_account"]=> string(6) "yousri" ["website"]=> string(0) "" ["aim"]=> string(0) "" ["yahooim"]=> string(0) "" ["jabber"]=> string(0) "" ["description"]=> string(1515) "
Yousri Mandour is sinds 2006 partner bij ICSB Marketing en Strategie. Hij is voor zijn klanten continu op zoek naar groeikansen en de realisatie hiervan. Centraal hierbij staat waardecreatie voor huidige en toekomstige klanten, door met nieuwe waardeproposities optimaal aan te sluiten bij de klantbehoeften. Hij werkte recentelijk voor TNO (ontwikkelen en toetsen nieuwe waardepropositie TNO Data Driven Solutions), Lely (conceptontwikkeling ledverlichtingssysteem melkveestallen en positionering nieuwe melkrobots), Ludvig Svensson (toekomstvisie klimaatschermen), iCasting (marktpotentieel disruptive businessmodel voor traditionele castingmarkt), Waternet (persona ontwikkeling interne gebruikersgroepen), woningcorporatie Vivare (van aanbodgestuurd naar klantgedreven portfoliobeleid), Actelion (businessmodelinnovatie pharma 2020) en branchevereniging ActiZ (meting contractering zorginkoop VVT-sector).
Zijn ervaringen als adviseur verwoordde Yousri samen met andere ICSB-collega’s in diverse managementboeken, waaronder ‘Zo vernieuw je je businessmodel!’, 'Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen' en 'Doelgericht Vernieuwen'. Yousri is officieel gecertificeerd trainer in Systematic Inventive Thinking. Yousri is een veelgevraagd spreker voor marketingstrategische onderwerpen Businessmodelinnovatie, propositie ontwikkeling en Blue Ocean Strategy.
" ["linkedin"]=> string(43) "https://nl.linkedin.com/in/yousrimandour/nl" ["phone"]=> string(10) "0104528602" ["position"]=> string(7) "Partner" ["testimonial"]=> string(258) "Ik merkte dat de vrije manier van werken in challengevorm geen obstakel voor Yousri is gebleken. Integendeel: het eindresultaat was een dynamische presentatie met voldoende aanknopingspunten om de maanden er na aan deze propositie door te kunnen ontwikkelen." ["testimonial_author"]=> string(51) "Timon Brussaard - Senior Business Developer bij TNO" ["user_nicename"]=> string(18) "drs-yousri-mandour" ["type"]=> string(12) "guest-author" }

Uw contactpersoon voor dit vraagstuk is Drs. Yousri Mandour

Heeft het eigenlijk wel zin om tijd te spenderen aan strategievorming wanneer uw bedrijfsomgeving zo turbulent is, dat verandering de enige constante is? Juist dan is scenario analyse het meest aangewezen instrument om uw beleid voldoende robuust en flexibel te maken.
Met een scenario analyse maakt u geen voorspelling van de toekomst. Met een scenario analyse ontwikkelt u ‘waarschijnlijke’ verhalen over mogelijke toekomsten voor uw organisatie met als doel tijdig te anticiperen op het daadwerkelijk uitkomen van deze scenario’s. Het gaat dus over het ontwikkelen, vergelijken én inspelen op mogelijke toekomst scenario’s. Een scenario analyse biedt eigenljk ‘testcases’ voor diverse toekomstbeelden die waarschijnlijk zijn voor de organisatie.
ICSB Marketing en Strategie heeft ruim 25 jaar ervaring in het begeleiden van organisaties bij de opzet en uitvoer van een scenario analyse. Een scenario analyse die uitmondt  in de totstandkoming van een concrete business roadmap waarmee uw organisatie tijdig grip krijgt op deze mogelijke toekomsten. Lees hieronder welke stappen we hier ook samen met uw organisatie in kunnen zetten.

Scenario analyse stap 1Stap 1 scenario analyse:
Trendanalyse

  • Een gedegen PEST-analyse vormt het fundament van elke scenario-analyse.
  • Welke relevante megatrends kan uw organisatie op de langere termijn (2025 – 2035) verwachten? Onder andere de relevantie en onzekerheid van diverse trends worden in kaart gebracht.
  • Lees hier verder over de megatrends 2035.

Scenario analyse stap 2Stap 2 scenario analyse:
Identificeren external driving forces

  • Deze external driving forces (kritische onzekerheden) zijn afkomstig van de gemaakte trend-analyse.
  • Selectie van de 2 meest kritische external driving forces op basis van verwachte impact en verwachte onzekerheid.

Scenario analyse stap 3Stap 3 scenario analyse:
Scenario’s ontwikkelen met de scenario matrix

  • Combineren van de 2 meest kritische external driving forces zodat er 4 (of eventueel 6) scenario’s ontstaan
  • Beschrijven en labelen van de ‘werelden’ per scenario
  • Bediscussiëren hoe de verschillende stakeholders (waaronder uiteraard ook de klanten) hierop gaan reageren; waar zitten hun pains en gains per scenario?
  • Welke scenario’s zijn possible, plausible, probable en preferable?

Scenario analyse stap 4Stap 4 scenario analyse:
Business roadmap opstellen

  • Welke korte en middellange termijn acties moeten we inzetten om tijdig en adequaat te kunnen anticiperen op de scenario’s? Pas in deze stap komt onze eigen organisatie in beeld (en niet eerder in de scenario-analyse)
  • Beantwoorden van de vraag: wat moeten we vandaag in actie zetten om tijdig die technologieën, kennis en competenties beschikbaar te hebben die nodig zijn voor het vervullen van de behoefte aan producten en diensten van morgen?

Aanvliegroute scenario analyse

Vanwege het lange termijn karakter van een scenario analyse loert het gevaar dat het in een abstracte exercitie uitmondt. De aanvliegroute van een scenario analyse van ICSB bestaat daarom altijd uit een pragmatische, hands-on aanpak die snel tot resultaten leidt. Dit kunt u van ons verwachten als wij uw organisatie mogen begeleiden in de opzet en uitwerking van een scenario analyse:
  • Actieve, inspirerende werksessies met uw MT. Centraal in een scenario analyse van ICSB staan goed voorbereide werksessies waarin ervaren strategisch adviseurs uw MT door bovenstaande stappen heen loodsen. Hierbij bieden we voldoende ruimte voor discussie en reflectie, terwijl het gewenste eindresultaat aan het einde van de werksessies behaald is.
  • Think the unthinkable. Uiteraard nemen we de meest waarschijnlijke scenario’s mee in de analyse. Daarnaast zullen we ook extreme(re) situaties verkennen, zodat u ook in die toekomst goed beslagen ten ijs zult komen.
  • We houden het wel werkbaar. Wanneer er sprake is van 3 (in plaats van 2) centrale external drivers of change kunnen al gauw ruim 20 (!) scenario’s  ontstaan. Het zou ondoenlijk zijn om deze allemaal te beschrijven, laat staan deze uit te werken in een business roadmap. Samen met u maken we hier slimme keuzes in zodat toch een breed spectrum aan mogelijke toekomsten goed wordt afgedekt. Tegelijkertijd waken we in de scenario analyse ook voor het andere uiterste:  een ‘oplopende trap’ van slechts 3 scenario’s, waarbij uw MT de neiging heeft om zich blind te staren op enkel en alleen het middelste scenario.

Scenario analyse met de strategisch experts van ICSB

Waarom anticiperen op de toekomst onder begeleiding van de strategisch experts van ICSB Marketing en Strategie:

  • Onze bedrijfsslogan zegt het al: kennis in actie! Wij geloven dat een professionele scenario analyse altijd een mix is van gedegen verkenning van toekomsten en pragmatische / haalbare acties in de business roadmap om op de toekomst te anticiperen.
  • Ons team bestaat uit ervaren strategisch adviseurs met ervaring in diverse profit en non-profit sectoren. Hierdoor zijn we de ideale partner in het sparren en coachen van uw huidige MT-leden en verantwoordelijken.

Spreekt deze aanpak u aan? Bel ons voor meer informatie vrijblijvend op 010 – 452 86 02, vraag naar Yousri Mandour of Kris Brees.

Meer weten?

yousri-mandour

Yousri Mandour

Partner
kris-brees

Kris Brees

Partner