Strategie implementeren is cruciaal in het proces van visie tot realisatie. Tijdens de implementatie moet het succes van de strategie bewaarheid worden, moeten we de verandering waarmaken, leiderschap tonen, de mensen meekrijgen, gezamenlijk leren wat wel en niet werkt, zodat we beter worden. Het vaststellen van een strategische koers en het volgen daarvan kunnen geen losstaande processen zijn; het is een geheel. De vergezichten worden ingekleurd, tijdens de strategie implementatie worden de acties voor morgen ingevuld. Volgens ons is dit zo belangrijk dat wij in een strategieproces graag een analyse van het vermogen tot implementeren opnemen. Deze analyse biedt het fundament voor een goede realisatie.
Strategie implementatie in 3 componenten
Onze visie op strategie implementatie is opgebouwd uit 3 hoofdcomponenten, waarbinnen we verschillende tools en modellen gebruiken:
- Bronnen; zijn de juiste competenties en middelen aanwezig, heeft het management tijd gereserveerd, moeten systemen en processen aangepast worden, zijn er wettelijke kaders die de toegang tot bronnen beperken, hoe worden ontbrekende bronnen aangevuld, etc.?
- Belangen; wiens belangen (intern en extern) worden gesterkt of geschaad met deze implementatie, hoe ziet het krachtenveld eruit en op welke wijze kunnen we geldende krachten beïnvloeden of gebruiken, etc.?
- Behoeften (mensen); wat drijft mensen om bij onze organisatie te werken, hoe kan die drive de implementatie versterken? Kennen, snappen en voelen medewerkers de nieuwe strategie, hoe belangrijk vinden zij die en hoe willen zij geholpen worden, etc.?
De visie op deze 3 hoofdcomponenten vormt de basis voor onze dienstverlening bij implementatie. Deze bestaat bijvoorbeeld uit de periodieke coaching van uw directieteam, procesmanagement of projectleiderschap tijdens de beginfase van een fusietraject. In alle gevallen levert een integrale visie op strategieontwerp en implementatie beter passende strategische keuzes en een beter implementatieproces met als doelstelling meerwaarde voor uw stakeholders, ten behoeve van uw (maatschappelijk) rendement.
Wilt u meer weten over strategie implementatie bij uw organisatie? Neem vrijblijvend contact op met Angela Lijmbach of Bernard Nieuwendijk via 010 452 86 02 om de mogelijkheden te bespreken.