Aan goede ideeën geen gebrek, maar hoe krijg ik de innovaties ook geïmplementeerd?

Strategie implementatie in 3 componenten
object(stdClass)#6635 (19) { ["ID"]=> string(3) "948" ["display_name"]=> string(20) "Drs. Angela Lijmbach" ["first_name"]=> string(6) "Angela" ["last_name"]=> string(8) "Lijmbach" ["user_login"]=> string(19) "drs-angela-lijmbach" ["user_email"]=> string(23) "angela.lijmbach@icsb.nl" ["linked_account"]=> string(6) "angela" ["website"]=> string(0) "" ["aim"]=> string(0) "" ["yahooim"]=> string(0) "" ["jabber"]=> string(0) "" ["description"]=> string(1552) "
Angela Lijmbach is senior adviseur en partner bij ICSB Marketing en Strategie. Zij ondersteunt organisaties bij het verbeteren van hun commerciële slagkracht. Als adviseur heeft zij ervaring op het gebied van marketing strategie, customer centricity en onderzoek. Als (interim) manager heeft zij ervaring in het neerzetten van resultaten door teamsamenwerking en ontwikkeling van medewerkers. Ze weet als geen ander dat de weg van visie en plan naar implementatie vaak met twee stappen vooruit en één achteruit gaat, volhouden is het sleutelwoord. Daarnaast gaat het om de menselijke maat. Niet alleen de inhoud, mensen maken het verschil. Uitgaan van kracht, open en eerlijke communicatie zijn kernwaarden in haar handelen.
Angela heeft affiniteit met de zakelijke en financiële dienstverlening en het grotere MKB, maar kent ook de not-for-profit wereld. Na haar studie bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft Angela de afgelopen 30 jaar brede kennis en ervaring opgebouwd bij grote en middelgrote bedrijven zowel in (senior) managementfuncties in marketing en sales als in de aansturing van operationele afdelingen en in de begeleiding van grote veranderingstrajecten.

Als adviseur heeft zij onder anderen recentelijk gewerkt met Topic Travel/@Leisure, Coöperatie DELA, ROC Mondriaan en Luba Groep. Als interim manager onder anderen bij de gemeente Rotterdam en ROC ID College.
" ["linkedin"]=> string(57) "https://nl.linkedin.com/in/alijmbachmarketingstrategie/nl" ["phone"]=> string(10) "0104528602" ["position"]=> string(7) "Partner" ["testimonial"]=> string(293) "Ik heb de samenwerking met ICSB als zeer prettig ervaren; ervaren consultants, werken vanuit een theoretische achtergrond, een gezond-kritische benadering van onderwerp én opdrachtgever, samenwerken, oplevering van advies binnen datum en budget en een advies waar we mee uit de voeten kunnen." ["testimonial_author"]=> string(48) "Yvette Sens - Marketing Manager bij Topic Travel" ["user_nicename"]=> string(19) "drs-angela-lijmbach" ["type"]=> string(12) "guest-author" }

Uw contactpersoon voor dit vraagstuk is Drs. Angela Lijmbach

Strategie implementatieStrategie implementeren is cruciaal in het proces van visie tot realisatie. Tijdens de implementatie moet het succes van de strategie bewaarheid worden, moeten we de verandering waarmaken, leiderschap tonen, de mensen meekrijgen, gezamenlijk leren wat wel en niet werkt, zodat we beter worden. Het vaststellen van een strategische koers en het volgen daarvan kunnen geen losstaande processen zijn; het is een geheel. De vergezichten worden ingekleurd, tijdens de strategie implementatie worden de acties voor morgen ingevuld. Volgens ons is dit zo belangrijk dat wij in een strategieproces graag een analyse van het vermogen tot implementeren opnemen. Deze analyse biedt het fundament voor een goede realisatie.

Strategie implementatie in 3 componenten

Onze visie op strategie implementatie is opgebouwd uit 3 hoofdcomponenten, waarbinnen we verschillende tools en modellen gebruiken:

  • Bronnen; zijn de juiste competenties en middelen aanwezig, heeft het management tijd gereserveerd, moeten systemen en processen aangepast worden, zijn er wettelijke kaders die de toegang tot bronnen beperken, hoe worden ontbrekende bronnen aangevuld, etc.?
  • Belangen; wiens belangen (intern en extern) worden gesterkt of geschaad met deze implementatie, hoe ziet het krachtenveld eruit en op welke wijze kunnen we geldende krachten beïnvloeden of gebruiken, etc.?
  • Behoeften (mensen); wat drijft mensen om bij onze organisatie te werken, hoe kan die drive de implementatie versterken? Kennen, snappen en voelen medewerkers de nieuwe strategie, hoe belangrijk vinden zij die en hoe willen zij geholpen worden, etc.?

 

De visie op deze 3 hoofdcomponenten vormt de basis voor onze dienstverlening bij implementatie. Deze bestaat bijvoorbeeld uit de periodieke coaching van uw directieteam, procesmanagement of projectleiderschap tijdens de beginfase van een fusietraject. In alle gevallen levert een integrale visie op strategieontwerp en implementatie beter passende strategische keuzes en een beter implementatieproces met als doelstelling meerwaarde voor uw stakeholders, ten behoeve van uw (maatschappelijk) rendement.

Wilt u meer weten over strategie implementatie bij uw organisatie? Neem vrijblijvend contact op met Angela Lijmbach of Bernard Nieuwendijk via 010 452 86 02 om de mogelijkheden te bespreken.

Meer weten?

angela-detail

Angela Lijmbach

Partner
ICSB-Bernard-Nieuwendijk-2

Bernard Nieuwendijk

Partner