Hoe kom je tot een goed business model voor een digitaal platform?

Strategische synergie en risico’s van een digitaal platform
object(stdClass)#13623 (19) { ["ID"]=> string(4) "5213" ["display_name"]=> string(21) "Reinhard Scholten MBA" ["first_name"]=> string(8) "Reinhard" ["last_name"]=> string(8) "Scholten" ["user_login"]=> string(21) "reinhard-scholten-mba" ["user_email"]=> string(25) "reinhard.scholten@icsb.nl" ["linked_account"]=> string(8) "reinhard" ["website"]=> string(0) "" ["aim"]=> string(0) "" ["yahooim"]=> string(0) "" ["jabber"]=> string(0) "" ["description"]=> string(1653) "
Reinhard Scholten is Associate Partner bij ICSB Marketing en Strategie. Hij heeft meer dan 10 jaar ervaring met product-ontwikkeling advies en implementatie bij bedrijven in telecom, verzekeringen, automotive, fiets en zorg branches. Door de klant centraal te stellen, gebruik te maken van nieuwe Internet of Things technologie en een stapsgewijze aanpak te kiezen heeft Reinhard al verschillende nieuwe producten gelanceerd. Indien nodig, verbindt hij organisaties, die willen innoveren, met IT-bedrijven. Het gebruik van deze nieuwe smart producten en diensten genereren big data. Uit de analyse hiervan volgen nieuwe inzichten om o.a. klanten beter te bedienen, mits hun privacy geborgd is. Dan is de cirkel weer rond.
Recentelijk heeft Reinhard met veel plezier ANWB Personenhulp (Wegenwacht voor mensen i.p.v. auto’s) van begin tot einde ontwikkeld en klaargestoomd voor introductie. Hiervoor heeft hij eerst een pilot gedaan samen met een IT-bedrijf. Bij KPN heeft hij 3G Internet geïmplementeerd voor en met partners, zoals Debitel, Intercity Mobile Communications en XS4ALL. Als eerste in Nederland heeft hij ADSL geïntroduceerd voor Planet Internet. Zodoende heeft Reinhard ervaring opgedaan met het bouwen van volledig nieuwe categorieën voor zakelijke klanten en consumenten.

Reinhard heeft verschillende opleidingen gevolgd en met succes afgerond op het gebied van innovatie, zoals een MBA aan Northeastern University in Boston, Amerika en een Executive Master aan de NHTV in Breda.
" ["linkedin"]=> string(46) "https://nl.linkedin.com/in/reinhardscholten/nl" ["phone"]=> string(10) "0104528602" ["position"]=> string(0) "" ["testimonial"]=> string(0) "" ["testimonial_author"]=> string(0) "" ["user_nicename"]=> string(21) "reinhard-scholten-mba" ["type"]=> string(12) "guest-author" }

Uw contactpersoon voor dit vraagstuk is Reinhard Scholten MBA

Hoe kan een digitaal platform nieuwe omzet genereren voor uw bedrijf en uw huidige business versterken? De voordelen van een platform als nieuw businessmodel zijn vaak vooraf bekend, de bijbehorende risico’s niet. Hoe kunnen kannibalisatie en kanaalconflicten ten opzichte van uw bestaande organisatie voorkomen worden? En wat zijn de meest cruciale mechanismen en verdienmodellen voor platformen? Middels een aantal workshops met uw team onderbouwen we het besluit om een platform te ontwikkelen.

Resultaat: onderbouwd besluit voor ontwikkeling van een eigen digitaal platform

Het resultaat van strategic alignment voor het bouwen van een digitaal platform ziet er als volgt uit:

Strategic alignment van uw digitale platform in 5 stappen

Wanneer u met ons in zee gaat, kent onze aanpak doorgaans 5 stappen. Het eindresultaat is een heldere input en voorstel voor het nemen van een beslissing tot verdere ontwikkeling.

Digtaal Platform Strategic Alignment onze aanpak 4Behaalde successen bij andere klanten

Voor de wereldmarktleider in bloemen en planten export hebben wij het besluit over de strategic alignment van een nieuw platform voorbereid door de toegevoegde waarde voor de belangrijkste stakeholders in kaart te brengen en het verdienmodel uit te werken met hun team.

Met de directie van een importeur van horeca apparatuur hebben we het besluit voorbereid over de strategic alignment van een nieuw digitaal platform voor service monteurs op de bestaande strategie.

Voor ANWB hebben we met een team het directiebesluit voorbereid om een garage review platform voor consumenten en autogarages te starten.

Benieuwd hoe wij uw bedrijf kunnen begeleiden bij strategic alignment van een nieuw digitaal platform met uw strategie? Neem dan contact op met Reinhard Scholten, Dorien van der Heijden of Bernard Nieuwendijk via 010 452 86 02 voor een vrijblijvende verkenning.

Deel deze pagina

Meer weten?

Dorien van der Heijden

Partner

Bernard Nieuwendijk

Partner

Marijn Aalbrecht

Adviseur