We moeten weer aan onze plannen beginnen, dat moet toch beter kunnen?

Wargame: uw strategie toetsen op robuustheid
object(stdClass)#6658 (19) { ["ID"]=> string(3) "931" ["display_name"]=> string(15) "Drs. Kris Brees" ["first_name"]=> string(4) "Kris" ["last_name"]=> string(5) "Brees" ["user_login"]=> string(14) "drs-kris-brees" ["user_email"]=> string(18) "kris.brees@icsb.nl" ["linked_account"]=> string(4) "kris" ["website"]=> string(0) "" ["aim"]=> string(0) "" ["yahooim"]=> string(0) "" ["jabber"]=> string(0) "" ["description"]=> string(1336) "
Kris Brees is senior adviseur en partner bij ICSB Marketing en Strategie. Hij ondersteunt organisaties in het benoemen en bereiken van hun klantgerichte toekomststrategie en staat graag en vaak voor groepen om kennis uit te dragen en uit te wisselen.

Enkele recente projecten waar Kris met plezier op terugkijkt: VNG (factbased keuzes rond merkportfolio en positionering van de Congres- en studiecentrum merken), Randstad (Visie ‘toekomst van werk’ en rol Randstad), Gemeente Rotterdam (20 gemeenten van de regio op één lijn krijgen in de omslag ‘werkgever als klant’), Evean (samenvoeging en volledige integratie van drie VVT organisaties naar een organisatie die robuust is bij veranderingen in de externe omgeving), PPG (merk-kanaalkeuzes voor het portfolio aan verfmerken), Lister (positionering en rebranding van een RIBW).
Kris is co-auteur van de boeken ‘Zo vernieuw je je business model’, ‘Groeimodellen’ en 'Klant in Zicht'. Ook is hij één van de drijvende krachten achter het innovation leadersnetwork ‘YellowCats’. Kris deed eerder 15 jaar lang praktijkervaring op als marketeer bij diverse FMCG bedrijven, onder meer als marketing manager bij Unilever.
" ["linkedin"]=> string(47) "https://nl.linkedin.com/in/kris-brees-8946a2/nl" ["phone"]=> string(10) "0104528602" ["position"]=> string(7) "Partner" ["testimonial"]=> string(173) "… de wijze waarop hij ons door dit proces [klantgerichte strategie] heen heeft geloodst. Door zijn kennis, enthousiasme en volhardendheid, is deze stap succesvol verlopen." ["testimonial_author"]=> string(57) "Ton van der Leck - Manager Werkgeversservicepunt Rijnmond" ["user_nicename"]=> string(14) "drs-kris-brees" ["type"]=> string(12) "guest-author" }

Uw contactpersoon voor dit vraagstuk is Drs. Kris Brees

Hoe kan je je strategie toetsen op haar robuustheid? Een wargame, waarbij je je eigen organisatie aanvalt, levert een krachtig antwoord.

Strategie toetsen - wargameOrganisaties gaan jaarlijks door de planningscyclus. Obligaat en gewetensvol worden externe analyses up to date gebracht. Wordt de strategie mogelijk licht bijgeschaafd en een optimistisch jaarplan uitgewerkt dat de hockeystick van de salesforecast voor elkaar moet krijgen. Hoe krijg je meer vuur in de strategische plannen? Mogelijk een meer gedurfde strategie. En minstens een strategisch plan dat robuust de toets doorstaan heeft van potentiële externe agressie. Of die nu afkomstig is van gekende concurrenten, organisaties die vanuit een andere business toetreden of start-ups. Een methode voor om de strategie te toetsen is ‘attack your own company’.

Strategie toetsen in 3 stappen

We voeren deze vorm van een wargame op verschillende manieren uit, aangepast aan de situatie van de klant. Maar grofweg kan je stellen dat het proces van strategie toetsen in drie stappen verloopt:

  1. Grondige voorbereiding.
    Een wargame vergt een grondige voorbereiding: gegevens van de markt, de concurrenten en de eigen organisatie moeten in kaart gebracht zijn. Ook de strategie van de bestaande spelers moet beschikbaar zijn en er moet voldoende inzicht zijn in de personen, de directieteams die het huidige marktspel bepalen.
  2. Aanval
    Klassieke ‘start van het spel’: het directieteam leeft zich in in de situatie waarin ze net collectief ontslagen zijn en besloten hebben met al hun marktkennis én hun gouden handdruk, hun oude werkgever een flinke hak te lichten met een eigen start-up. In een workshopomgeving van een halve tot maximaal anderhalve dag begeleidt ICSB deze ‘aanval’. Daarbij worden diverse modellen en technieken ingezet zodat het team tot onverwachte, krachtige en realistische aanvalsplannen komt.
  3. Verwerking van de resultaten
    Vervolgens is het natuurlijk zaak om de inzichten van deze aanvalsplannen te gebruiken als basis om de eigen strategie robuuster of net flexibeler te maken. Door routes af te blokken, tegenaanvallen klaar te hebben in de la of zelfs zelf preventief onderdelen van het aanvalsplan te integreren in de eigen strategie.

Benieuwd hoe we uw team kunnen helpen om de strategie aanzienlijk aan te scherpen? Bel ons vrijblijvend op 010 – 452 86 02 en vraag naar Kris Brees, Dorien van der Heijden of Reinhard Scholten om de slimste aanpak voor uw organisatie te bespreken.

Meer weten?

kris-brees

Kris Brees

Partner
dorien-detail

Dorien van der Heijden

Partner