We moeten weer aan onze plannen beginnen, dat moet toch beter kunnen?

Marketingplan in actie voor strategisch succes

Een levend document

Vaak wordt gezegd dat het plan niet eens zo belangrijk is, wel het proces van het samen maken van het plan. Wanneer een plan de commerciële intenties vertaalt naar concrete actie, wordt het een dagelijks bruikbaar instrument. Bij een goed marketingplan bestaat evenwicht tussen een vernieuwende en effectieve marktbenadering en een realistische aanpak die uw organisatie kan uitvoeren. Het marketingplan is in lijn met de ondernemingsstrategie, gebouwd op diep klantinzicht, daagt u uit om met een frisse blik naar uw markt te kijken, is doorgerekend, kent concrete acties en kan worden gemonitored en bijgestuurd.
Lees meer

Wargame: uw strategie toetsen op robuustheid

Wargame: uw strategie getoetst

Hoe kan je je strategie toetsen op haar robuustheid? Een wargame, waarbij je je eigen organisatie aanvalt, levert een krachtig antwoord. Organisaties gaan jaarlijks door de planningscyclus. Obligaat en gewetensvol worden externe analyses up to date gebracht. Wordt de strategie mogelijk licht bijgeschaafd en een optimistisch jaarplan uitgewerkt dat de hockeystick van de salesforecast voor elkaar moet krijgen. Hoe krijg je meer vuur in de strategische plannen? Mogelijk een meer gedurfde strategie. En minstens een strategisch plan dat robuust de toets doorstaan heeft van potentiële externe agressie. Of die nu afkomstig is van gekende concurrenten, organisaties die vanuit een andere business toetreden of start-ups. Een methode is ‘attack your own company’.
Lees meer