Column: Radeloos tussen de schappen verf

Column: Radeloos tussen de schappen verf

Gek word je als onwetende klusser in de bouwmarkt op zoek naar de beste verf voor de klus: waarom Sigma of Histor, waarom Sikkens of Flexa? Of toch maar dat aantrekkelijk geprijsde en fraai vormgegeven blik van het huismerk, dat bovendien alweer in de aanbieding is? Al die marketeers die me proberen te verleiden. Wat moet ik kiezen? Waarmee ben ik het beste af?

standing out from the crowd potloodHet ene moment neig ik dan om voor het huismerk te kiezen: waar voor mijn geld heb ik geleerd van alle consumentenprogramma’s. Ik weet immers dat er helemaal geen verkeerde verf in dat huismerk blik zit. Misschien wel bijna even goed als in het blikken van PPG en Akzo Nobel, beide oud klanten van mij. Toch loop ik radeloos heen en weer voor het vak. Ik zoek een blik waar “toververf” in zit. Verf die mijn bescheiden kwaliteiten als schilder maskeert. Verf die mooi gladtrekt, die niet druipt, overal mooi glanst, … Kortom verf die een resultaat oplevert alsof de vakman bezig is geweest. Even later denk ik toch stiekem dat ik beter af ben met het A-merk. Maar is dat ook zo?

Ik weet het eigenlijk niet, maar ik vind in ieder geval dat dat zo zou moeten zijn. Als A-merken hun werk goed doen, moeten zij in staat zijn de beste verf in het blik te stoppen, toch? Zeg maar als verfspecialist uitgaan van je eigen kracht en daarmee de beste zijn. Maar wat is dat eigenlijk uitgaan van je eigen kracht?

In je kracht staan houdt in dat je de dingen doet die bij je passen, die je kunt en waar je in gelooft, kortom dat je ‘congruent’ bent. Dat je dingen bereikt en vrede hebt met jezelf. Het impliceert dat je je niet laat afleiden door stoorzenders, dat je je niet aan het wankelen laat brengen door (vermeende) meningen van anderen. In je kracht staan is uitgaan van jezelf. Met je hele hebben en houden. Zo orakelen de Google zoekresultaten voor deze jeuk-uitdrukking. Geldt dit alleen voor individuen of geldt dit ook voor A-merkfabrikanten?

Ja, natuurlijk geldt dit ook voor A-merk fabrikanten. Doe waar je goed in bent: innoveren, je technische, specialistische en marktkennis inzetten om met betere oplossingen te komen. Zorg met innovaties die ertoe doen dat mijn problemen opgelost worden. Van oudsher toch echt de kracht van de A-merk fabrikant. Aansluiting zoeken bij wat de consument nodig heeft. Huismerken zijn veel beperkter in die mogelijkheden, omdat zij per definitie generiek van aard zijn. Een huismerk zit in meerdere productcategorieën, terwijl een A-merk zich veelal toch iets meer focust. Laat de operationele marketeers niet de overhand krijgen met mooie verpakkingen en 500 tinten geel, rood of grijs. Maar doe gewoon betere verf in die pot, steun op je technische voorsprong. Ik wil alleen een prachtig resultaat, al schilder ik maar eens in de 10 jaar de kozijnen. Zo voegt het A-merk waarde toe en is het van waarde! Zo helpt het A-merk mij in mijn eigen kracht te staan en word ik niet langer gek tussen de schappen.

Geïnteresseerd? Neem contact op met:

ICSB-Marleen-Bekkers-3

Drs. Marleen Bekkers

Ik vind het heerlijk professionals - in de zorg & welzijn, accountants of ingenieurs - een stapje op weg te helpen in hun marktgerichte attitude. Om niet alleen hun eigen vak uitstekend te doen, maar ook altijd de klant op het netvlies te houden. Ik wil dat ze nooit meer vergeten de drijfveren en behoeften van hun klanten mee te wegen.

Leer Drs. Marleen Bekkers beter kennen