Plannen die scoren: extern en ook intern

Plannen die scoren: extern en ook intern

In veel sectoren laat de economische crisis diepe sporen na en toont de overheid zich een wispelturige partner. Door technologische veranderingen dienen zich in veel sectoren branchevreemde concurrenten aan, met vaak verfrissende maar ook concurrentieel gevaarlijke nieuwe businessmodellen.In dergelijke onzekere tijden is het van cruciaal belang om belangrijke externe signalen op te vangen en erop te reageren door je plannen te herijken. Juist in september waarin de planningscyclus weer wordt opgestart en de interne strijd om budget losbarst. Alleen een moedig en up to date plan verdient centen!

Plannen maken die scoren in de markt
Om plannen te maken die extern  scoren moet je 4  basisregels toepassen:

  1. Voelsprieten uitzetten: zorg dat je weet wat er extern op je afkomt en beperk je tot de cruciale zaken. Compleet zijn kost teveel tijd, maar je wilt ook niet cruciale zaken over het hoofd zien. Welke signalen verdienen de aandacht en beïnvloeden met name toekomstig succes? Niemand wil verzanden in details!
  2. Verder kijken dan je neus lang is: mis niet de branchevreemde concurrenten die je het leven zuur kunnen maken. Beroemde namen gingen u voor in deze blunder. Unilever werd verrast door de ijsjes van Mars. Kodak bestaat niet meer omdat we massaal digitaal gingen. Zorg dat je niet in deze valkuil trapt!
  3. Keuzes durven maken: grijze compromissen krijgen zelden de hoofdprijs. Meer van hetzelfde kan goed zijn, vooral als er extern geen schokkende zaken zijn veranderd. Maar soms nopen de eerste twee basisregels u tot roer omgooien. Doe dat dan ook!
  4. Tijdig hulp inroepen: als je er zel niet uitkomt, zijn er altijd mensen die je kunnen helpen. Ervaringsdekundigen intern, mensen in je netwerk uit andere sectoren, die een verfrissende blik op de zaak kunnen werpen of gewoon adviseurs die dagelijks met dit bijltje hakken.  Het mag niet je eer te na zijn!

Plannen maken die budget krijgen van de baas
Maar alleen met een goed plan ben je er nog niet. Het is vervelend en soms zelfs ronduit frustrerend om te zien dat marktstrategisch goed doortimmerde plannen in de onvermijdelijke budgetteringsronde toch nog sneuvelen. Vaak omdat men het interne spel onvoldoende heeft beheerst, niet de lessen uit het verleden heeft geleerd of niet voldoende creatief en innovatief met de onherroepelijk meer beperkte ruimte is omgesprongen. Er zijn drie bouwstenen voor een plan dat deze stormen kan doorstaan. Een plan waarmee je in de interne onderhandelingen je mannetje staat. Deze drie bouwstenen zijn:

  1. Politiek: speel het interne spel slimmer en beter dan uw collega’s. Voor veel marketeers is het bevechten van hun marketingbudget niet alleen een kwestie van de externe markt kennen en een goed plan hebben om hier optimaal in te presteren. Ook en misschien wel vooral moet je de interne klant goed doorgronden: de eigen directie en andere interne belanghebbenden!
  2. Historisch besef: leer van uw keuzes uit het verleden en durf de vinger op de zwakke plek te leggen. Continueer wat goed is, schrap wat slecht is. Gebruik de centen die vrij vallen voor nieuwe dingen.
  3. Innovatiekracht: wees bereid het roer rigoureus om te gooien en taakstellend nieuwe ideeën te ontwikkelen. Neem je eigen businessmodel onder de loep en challenge ieder onderdeel. De net uitgekomen tweede herziene druk van klantgestuurde businessmodellen helpt je hierbij.

Geïnteresseerd? Neem contact op met:

Drs. Marleen Bekkers

Ik vind het heerlijk professionals - in de zorg & welzijn, accountants of ingenieurs - een stapje op weg te helpen in hun marktgerichte attitude. Om niet alleen hun eigen vak uitstekend te doen, maar ook altijd de klant op het netvlies te houden. Ik wil dat ze nooit meer vergeten de drijfveren en behoeften van hun klanten mee te wegen.

Leer Drs. Marleen Bekkers beter kennen